Thursday, May 15, 2014

YA HANANA UAI

Kalau perasan, program-program selawat untuk mengingati Rasulullah SAW berkembang dengan amat pesat di negara kita. Ia semacam menjadi suatu fenomena dalam industri hiburan, yang menambah pilihan untuk mengisi kekosongan jiwa buat anak muda selain dari mengunjungi konsert-konsert liar.

Alhamdulillah, program sebegini mendapat sokongan dari pihak pemerintah sehingga PM sendiri tidak melepaskan peluang turut ber ya hanana dan berselawat. Sanubari rakyat Malaysia tidak seperti masyarakat negara lain yang terlalu memandang serong terhadap agama.

Kalau anda masih belum tahu, kajian war room sebuah parti politik Malaysia mendapati budaya berselawat besar-besaran ini adalah reaksi kepada sebuah lagi fenomena besar terhadap anak muda, iaitu Ustaz Azhar Idrus. Rata-rata pengkaji tidak menafikan sama sekali aura beliau memberi impak agak besar dalam keputusan PRU-13 baru-baru ini khususnya di saluran muda. Kalau tiada usaha mengekang pengaruh beliau, tak mustahil kita bakal dapat pemerintah baru.

Program selawat benar-benar mampu menarik crowd. Dan alhamdulillah, persaingan sebegini memberi untung untuk umat islam Malaysia. Mahu tidak mahu kerajaan terpaksa menganjur program keagamaan untuk meraih sokongan politik. Kalau dulu, nak hadiri satu ceramah agama terpaksa merentas sungai dan berbagai bentuk permukaan bumi, hari ini boleh pilih mana satu program agama mengikut selera, macam memilih kuih di bazar ramadhan pula.

Walaupun menguntungkan, pencebur dakwah melalui ruang politik tetap perlu berwaspada. Hari ini mungkin belum nampak wajahya, tapi pengalaman lampau sudah terlalu banyak untuk menjadi pengajaran. Tunggulah angin PRU14 bertiup nanti, pasti akan timbul isu pertembungan antara 'Geng Ya Hanana' dan 'Geng Demokrasi' atau apa saja nama yang bakal mereka cipta. Isu adalah oksigen parti pemerintah. Kebimbangan sebegini perlu disimpan awal supaya kita sentiasa teliti untuk mengkritik. Salah kritik, pasti jadi isu.

Kalau di peringkat antarabangsa isu Sunni Syiah jadi agenda musuh,  isu Habib vs Harakis jadi agenda di peringkat nasional menjelang PRU nanti.

Pesan saya, jangan sesekali terlibat jika ada percik api pertembungan. Sentiasa berada di tengah dan jangan seolah cenderung ke mana-mana kelompok. Jika tidak, agama islam pula yang akan menjadi mangsa fitnah.

Sentiasa ingat prinsip pemerintah kita; if u cannot beat them, use them. >:)

No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....