Thursday, May 15, 2014

ALI, ABU DAN ACHONG

Ali, Abu dan Achong. Tiga peniaga ini berpakat untuk membuka tiga buah gerai sederet milik masing-masing berhampiran sebuah pasaraya. Abu ingin membuka gerai buah, Ali gerai air dan Achong gerai keropok.

Dengan pakatan ini mereka berharap dapat menarik pembeli untuk singgah membeli di 'bazar' mini sederet yang mereka wujudkan itu. Mereka yakin jika masing-masing buka di tempat berasingan, pembeli tidak begitu tertarik untuk singgah kerana kurang pilihan.

Pendek cerita, bermulalah perniagaan mereka. Abu dengan penuh semangat melaung-laung promosi buahnya. Ali juga giat menghias dan mempamer air jualannya sehingga membuat orang tergiur. Achong pun sama-sama menunjukkan semangat menarik pelanggan. Bazar mereka mendapat sambutan amat baik sehingga menjejaskan kunjungan di pusat membeli belah di sebelahnya.

Tetapi Achong tiba-tiba berubah. Dia mula sibuk membantu Ali  menjual airnya. Achong hanya membuka gerainya sahaja tanpa mengemas cantik seperti sebelum ini . Masanya lebih banyak dihabiskan untuk mengempen keenakan air Si Ali.

Perkara ini menyebabkan pembeli sendiri kurang senang apabila datang mengunjungi gerai keropoknya. Asyik-asyik cerita pasal air. Nak beli keropok pun susah sebab tak tahu berapa harga, perisa apa yang ada dan apa kelebihan keropoknya. Pengunjung mulai bosan dan mula mencari tempat lain untuk membeli keropok.

Selepas beberapa bulan Achong terpaksa menutup gerainya kerana tidak lagi dikunjungi. Ia sedikit sebanyak melemahkan tarikan orang kepada dua lagi kedai rakannya. Achong kini hanya menjadi pembantu di gerai Ali

Akhirnya tidak sampai setahun, kesemua kedai mereka terpaksa ditutup setelah pembeli tidak lagi mengerumuni bazar itu. Pilihan yang ditawarkan tidak menepati citarasa pelbagai pihak seperti dulu.

In parallel universe,

PAS, PKR dan DAP adalah sebuah pakatan untuk menarik masyarakat memilih 'bazar' mereka mengatasi bazar lain. Masing-masing punya idea dan daya tarikan tersendiri. Masing-masing juga ada sebab tersendiri dalam berpakat iaitu untuk meningkatkan pendapatan dalam akaun politiknya.

Tetapi amat malang jika PAS mempromosikan rakan lain lebih dari parti mereka sendiri. Ia bukan sahaja merugikan PAS, tetapi turut menjejaskan PR.

Saya tidak mahu ulas panjang. Beleklah sendiri Harakah.

Saya cukup kecewa..

No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....