Friday, March 1, 2013

TEKNIK MENDIDIK ANAK FORMULA 7+7+7


MUKADDIMAH

Rasanya ada baik untuk saya kongsikan tentang apa yang saya kaji sedikit sebanyak berkenaan cara mendidik anak mengikut manhaj sunnah. Sebagai seorang bapa, saya sendiri inginkan yang terbaik untuk si kecil lambang cinta kami ini. Lebih-lebih lagi buat kami papa dan mama baru, sudah tentu first experience ini kami perlu hadapai dengan penuh cermat agar tidak tersilap langkah.

Sabda Rasulullah SAW:
ما من مولود إلا يولد على الفطرة فأبواه يهودانه أو ينصرانه أو يمجسانه
[أخرجه الصحيحين]
Tiadalah sebarang kelahiran melainkan dilahirkan atas fitrah. Maka ibubapalah yang mengyahudikannya, atau mengkristiankannya, atau memajusikannya.

...محمد مياز أضحى



Asal kejadian manusia adalah mengikut fitrah iaitu suci, baik dan bebas daripada sebarang dosa. Sebab itulah kita lihat semua kanak-kanak sewaktu kecil tidak terfikir untuk melakukan jenayah. Mereka tiada minat untuk membunuh, tidak sukakan maksiat, tempat-tempat bising dan gelap. Tidak kira kanak-kanak itu islam, budhha, hindu, atau kristian yahudi sekalipun, mereka tetap di atas fitrah yang suci.
Namun suasana yang diperkenalkan ibubapa itulah yang merubah segalanya.

Justeru itu untuk mengekalkan kanak-kanak di atas fitrah asal mereka, perlukan kembali kepada cara fitrah iaitu agama islam. Firman Allah SWT:

أَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
 [(30) سورة الروم]
Teguhkan pandanganmu demi agama (islam) yang suci, itulah fitrah yang diciptakan Allah, yang juga dengannya diciptakan manusia. Tiada (dapat) diubah ciptaan Allah. Itulah agama yang teguh akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.

Bertitik tolak dari mukaddimah ini saya nyatakan satu hadis nabi berkenaan method pendidikan anak.

عن أبي جبيرة قال : قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - : " الولد سيد سبع سنين ، وعبد سبع سنين ، ووزير سبع سنين ، فإن رضيت مكاتفته لإحدى وعشرين
[مجمع الزوائد - نورالدين الهيثمي]
Daripada Abi Jabirah berkata: Sabda Rasulullah SAW:
Anak itu adalah ketua selama tujuh tahun, hamba tujuh tahun dan menteri tujuh tahun. Jika kamu redha cukuplah (didikan) pada umur 21.

Walaupun hadis ini agak kontroversi dikalangan ulama` pengkaji riwayat, ianya datang dengan lafaz berbeza yang amat banyak. Para sahabat dan tabiin serta ulama-ulama salaf mahupun khalaf mengiktiraf makna hadis ini dan tiada siapa pun yang mempertikai kaedah yang ditunjukkan hadis ini. Kata ulama-ulama hadis, tidak salah beramal dengan hadis seperti ini jika tiada pertembungan dengan hadis yang lebih sahih atau nas quran.

Banyak lagi hadis seumpama ini dengan bahasa yang berbeza tapi bagi saya, makna hadis yang dilampirkan inilah yang paling mendalam dan paling dijiwai oleh saya.

Ia terbahagi kepada tiga peringkat iaitu peringkat ketua (0-7 tahun), hamba (7-14 tahun), dan menteri (14-21 tahun.)

KETUA DI UMUR 0-7 TAHUN. (MANJAKAN MEREKA)


Umur 0-7 adalah umur dari kelahiran (ولادة) hingga mumayyiz (تمييز). Semenjak lahir, perilaku kanak-kanak akan sama seperti binatang peliharaan (maaf cakap). Otak mereka masih belum berfungsi untuk berfikir dan mengingat sehinggalah sampai umur mumayyiz. Kita sendiri dah lupa macam mana perangai kita sebelum mumayyiz dulu kerana akal belum lagi stabil.

Mumayyiz bermaksud tahu beza antara elok dan buruk. Tahu pilih sakit dan nikmat atau bahasa mudahnya, otak mereka sudah boleh berfungsi.

Ketua yang dimaksudkan hadis adalah kita harus mengikut segala kemahuannya selagi tidak membawa kepada keburukan yang nyata. Bermain dengannya, berikan apa yang dia minta, layan karenah dengan baik jika dia merajuk, menangis, marah dan sebagainya. Jangan marah jika dia rosakkan barang-barang kita. Nasihat dengan suara yang tidak tinggi. Jangan sesekali meninggikan suara, selalu bermanis muka dengannya dan buang jauh-jauh sifat tegas kita. Manjakan

Nabi SAW ketika Hasan dan Husain berada di umur ini, tidak pernah direkod bahawa baginda pernah memarahi mereka hatta ketika mereka berdua mengacau nabi dalam sembahyang pun, nabi tak marah sebaliknya menunggu Hasan dan Husain puas mengacau. Setelah puas mereka berdua naik atas badan baginda ketika sedang sujud, barulah dia bangun dari sujud walaupun tika itu nabi adalah imam.

Bagi ibubapa yang menyambut kelahiran anak sulung, tidak dinafikan inilah tempoh paling meletihkan. Kita tak tahu apa mereka nak. Kita tahu adakah tangis raung mereka itu bermakna sakit, sedih, atau saja-saja nak menangis? Yang penting berikan mereka yang terbaik.

Harus diingat, menjadikan mereka ketua bukan dalam setiap waktu. Adakala juga kita perlu sedikit bertegas, sedikit berkawan dan boleh ajak berbincang perkara-perkara ringan, tetapi mestilah ketua itu menjadi sifat dominan bagi mereka.

Untuk memberi ilmu pada mereka, berikan dalam bentuk permainan dan hiburan seperti lagu, buku-buku bergambar yang boleh digigit-gigit, mainan berbentuk huruf dan sebagainya.

Tidak salah untuk mengajar mereka hafal al-Quran sedari kecil, tapi ajaklah dengan penuh santai dan menarik minat mereka. Bantu dari sudut suasana, pemakanan dan mulakan dari diri kita. Jangan hanya harapkan anak yang hafiz, ibubapa hancur. Jika mereka tidak minat atau tidak mampu, jangan sesekali memaksa kerana itu normal. Masanya belum sampai!

Sebaiknya ajarlah mereka perkara-perkara praktikal seperti berenang, memanah/menuju sasaran, menanam atau bermain dengan binatang. Ini juga saranan sunnah nabi kita.

Orang jepun tampak memahami hakikat ini. Tadika mereka hanya mengajarkan teori di kelas sekali dalam seminggu. Bakinya di bahagikan mengikut elemen bumi seperti air, api, tanah dan angin. (macam avatar la pulak.)

Kalau hari isnin hari air. Mereka akan diajar mengenal air melalui permainan seperti waterboom, pistol air dan sebagainya. Mereka dilatih memahirkan diri dengan air seperti berenang, menyalurkan air atau mengail. Mereka juga diajar mengenal habibat di air seperti ikan, kura-kura dan dan memerang.

Saya lebih cenderung untuk mengisi marhalah ini dengan pendidikan akhlak sebagai salah satu dari elemen agama. Didik mereka ucap salam, cium tangan, ucap terima kasih, minta maaf, minta izin, senyum, dan jangan aniaya rakan dan haiwan.

Mengikut sudut pandang psikologi, umur ini adalah umur pembentukan fizikal kanak-kanak dan Physical Quotientnya (PQ). Peringkat inilah tulang mereka bertambah, gigi tumbuh, lidah bertutur dan kerangka tubuh pesat membesar. Segala pertumbuhan ini akan terbantut jika kanak-kanak mengalami gangguan emosi dan fizikal seperti sakit, takut, sesak nafas, kurang makan dan sebagainya. Sebab itulah tidak boleh dipukul, ditengking jerkah atau di denda di umur ini.

HAMBA DI UMUR 7-14 TAHUN. (DISIPLINKAN MEREKA)

7 tahun adalah garis purata kanak-kanak mencapai tahap mumayyiz. 14 tahun pula merupakan umur purata kanak-kanak itu masuk ke alam remaja atau (بلوغ).

Setelah sampai umur ini, mereka tidak boleh lagi dimanjakan. Sudah tiba masanya mereka diajar mematuhi undang-undang. Dari umur inilah nabi menyarankan agar:
مروا أولادكم بالصلاة وهم أبناء سبع سنين واضربوهم عليها وهم أبناء عشر وفرقوا بينهم في المضاجع
[رواه أبو داود]
Perintahkan anak-anakmu solat pada umur 7 tahun, dan pukullah di umur 10, serta pisahkan tempat tidur mereka (lelaki dan perempuan.)

Peringkat inilah kanak-kanak mula mempelajari penggunaan akal. Mereka akan tanya macam-macam. Ibu bapa dan pendidik harus sabar dengan setiap soalan mereka. Jawab dengan penuh hikmah dan tidak emosional.

Mulakan peringkat kedua ini step by step. Sebaiknya mulakan sedari umur 6 tahun. Ajarkan mereka akidah islamiah dahulu. Terangkan siapa itu tuhan, kenapa kita wujud di dunia. Ceritakan perihal akhirat, syurga, neraka, balasan buat jahat dan baik dan sebagainya.

Setelah itu baru selitkan sedikit demi sedikit perintah dan arahan seperti solat, puasa dan bersedekah. Jika mereka tak mampu seperti tertidur, demam atau lupa, biarkan dahulu di permulaan. Lama-kelamaan tegur perbuatan mereka, berikan amaran, amaran keras, tinggikan suara sedikit demi sedikit, denda, dan akhirnya sampai umur 10 ( pertengahan antara 7-14), baru boleh kita hukum mereka dengan pukulan. Jangan sesekali bertindak melainkan setelah mereka diberitahu apa yang dilakukannya itu  betul atau salah.

Selain dari itu, didik juga mereka dengan pujian dan hadiah. Hamburkan selalu kata-kata sayang dan bangga terhadap mereka. Jangan terus harapkan perbuatan ikhlas dari mereka. Ajar dulu dengan hadiah dan material.

Jangan lupa untuk sentiasa menerang dan memberitahu mereka kenapa kita lakukan semua itu pada mereka. Jangan biarkan mereka terbiar tanpa jawapan. Sebelum denda atau pukul, bagitahu dulu sebab apa mereka perlu dipukul. Sebelum beri hadiah, beritahu dulu pahala itu lebih bernilai dari hadiah. Ini yang memerlukan kepada ibubapa penuh ilmu didada. Jangan jawab apabila ditanya. “Tanya la cikgu.”

Pastikan apabila mereka ingin tiba di umur 14 tahun, mereka sudah kenal apa itu dosa pahala. Mereka sudah boleh berbuat amalan tanpa upah dan denda.

Isi marhalah ini dengan pengisian syariat dan ibadah. Kenalkan mereka dengan solat, puasa, sedekah, al-Quran dan seumpama.

Secara biologinya saat ini kanak-kanak dalam proses pembentukan minda atau disebut sebagai Intelectual Quotient (IQ). Dedah mereka dengan teori-teori bermula dengan yang mudah difahami sehinggalah kepada yang sukar. Jangan lupa banyakkan latih tubi dan eksperimen praktikal untuk menjana kedua-dua belah otak kanan dan kirinya.

MENTERI DI UMUR 7 TAHUN. (BERKAWAN DENGAN MEREKA)

Ini peringkat paling kritikal. Persoalan-persoalan hidup sudah mula bermain di fikiran. Zaman inilah mereka banyak mengenal persekitaran baru, kawan baru, sekolah baru, pandai bermotosikal dan menaiki bas. Emosi mereka sudah juga terbentuk.

Zaman ini anak-anak perlu mendapat perhatian serius daripada ibubapa. Ini zaman mereka mencari identity diri. Jika mereka tidak mendapat jawapan dari ibubapa atau guru, mereka akan minta jawapan dari kawan-kawan, dari masyarakat, dari tv, internet dan sebagainya.

Ideologi mereka pun sudah mula teguh. Mereka sudah boleh menimbang keuntungan dan kerugian, mereka sudah boleh berpendapat.

Kali ini kita harus berada betul-betul di tengah. Cara kita mesti wasatiyyah dan sederhana. Tidak terlalu memanja dan tidak terlalu tegas. Mendidik generasi ini ibarat meniti di atas titian yang amat sempit. Tersilap langkah, jatuhlah kita.

Ibubapa harus menjadi pembimbing buat mereka. Tidak boleh lagi mengeluarkan arahan dan menganggap kita sahaja yang betul. Mereka ini perlu di ajak berbincang. Itulah yang dimaksudkan dengan menjadikan mereka ini ‘menteri’

Firman Allah SWT dalam mengungkap doa nabiNya Musa:
واجعل لي وزيرا من أهلي ( 29 ) هارون أخي ( 30 ) اشدد به أزري ( 31 ) وأشركه في أمري
[ص:29-32]
Jadikan untukku menteri dari kerabatku. Iaitu Harun saudaraku. Bagi memperkasa kekuatanku dan menyertai perjuanganku.

Menteri dalam ayat itu bermaksud penasihat, pencadang dan pembantu. Sudah sampai masanya kita bersahabat dengan anak sendiri. Ajak mereka menyertai aktiviti dan kerja buat kita. Jika kita seorang guru, minta anak kita sama-sama semak latihan pelajar darjah satu atau dua. Jika kita tukang kayu, ajar mereka pegang gergaji. Jika kita mekanik, tunjuk mereka cara pulas skru, tukar fius, kemudian tukar minyak hingga mereka boleh mahir.

Dari situ kita boleh bentuk minat mengikut bakat yang mereka ada. Jika mereka seperti tidak berminat dengan profesion kita, jangan paksa, tanya mereka apa minat dan kebolehan mereka. Dampingilah mereka selalu dan sesekali beri tanggungjawab dan kepercayaan untuk mereka lakukan sesuatu yang besar. Wakilkan anak kita sesekali melakukan tugasan kita.

Jika lihat perangai mereka agak lain dari biasa, hingga terkadang menyakitakan hati kita, sabar dulu. Cuba bertanya apa masalah mereka. Di mana tak kena dan apa yang mereka tak puashati. Sebaiknya kita cuba bentuk satu usrah keluarga seminggu sekali atau dua minggu sekali. Isilah dengan tadarrus al-Quran, bacaan kitab terpilih dan kemuncaknya adalah muhasabah. Di sinilah kita boleh didik anak kita bertanzim, bersoft-skill dan mungkin ada perkara yang mereka hendak tegur kita.

Jika betul ada teguran dari anak, jangan sesekali mempertahankan ego walau apa yang ditegur anak kita itu tidak tepat. Cuba terima dulu apa kata mereka supaya mereka berasa pendapat mereka dihargai dan bernilai.

Tanya pendapat anak-anak berkenaan sebarang masalah dalam keluarga bermula dari perkara kecil seperti masalah kedegilan adik-adik yang lain hinggalah kepada isu-isu sensitif dan besar. Didik mereka menyimpan rahsia bermula dengan rahsia kecil. Tidak dinafikan banyak budak-budak sekarang lebih tahu dari kita. Mereka hidup di zaman IT, zaman maklumat. Mungkin mereka lebih tahu asal usul nama kampung kita berbanding kita.

Sikap selalu membangkang, mengongkong, mengguna ayat “kau jangan melawan cakap ayah”, “Budak-budak pi main jauh-jauh” dan “Ayah makan garam dulu” hanya akan membuatkan anak-anak menyimpan dendam dan akhirnya akan memberontak. Mereka akan rasa tidak dihargai, tiada tempat dalam dunia dan terpenjara di rumah sendiri. Mulalah mereka cari kehidupan yang lebih bebas dan dihargai bersama rakan-rakan sebaya.

Marhalah ini saya namakan sebagai marhalah pengisian akidah. Kenalkan mereka apa itu kepercayaan. Siapa yang harus mereka cintai dan jauhi. Siapa kawan dan siapa musuh. Kenapa mereka dicipta, kemana destinasi mereka, dan seumpamanya. Sebaiknya terapkan dalam diri mereka akidah perjuangan.

Jangan halang emosi perasaan mereka dan jangan pula biarkan begitu saja. Pandu emosi itu ke jalan yang terbaik.

Sains psiko menggambarkan alam remaja adalah zaman pembentukan perasaan dan emosi. Tindak-tanduk dan keputusan mereka betul-betul mudah terpengaruh dengan perasaan marah, sedih, teruja dan cemburu.  Jangan cabar emosi mereka dengan ego kita, takut tindakan mereka itu diluar batasan kemanusiaan. Pendidikan yang harus diisi adalah yang boleh mengasah Spiritual Quotient (SQ) atau Emotional Quotientnya (EQ).

Sekolah-sekolah patut memperbanyakkan modul-modul mencabar semangat dan emosi mereka. Program-program kerohanian, ukhuwwah, jihad dan pengorbanan amat sesuai dalam mendorong emosi mereka bertindak ke arah yang betul.

RUMUSAN

1.       Tujuh tahun yang disebut itu bukanlah perlu dikira tepat sedari kelahirannya. Boleh jadi ia awal setahun atau lebih dari yang dicadang mengikut persekitaran dan sifat semulajadi kanak-kanak itu.

2.       Jangan lakukan pertukaran method itu secara drastik. Sebelum capai umur untuk marhalah seterusnya, kita sudah kenalkan mereka didikan marhalah berikutnya. Contohnya jika anak mencapai umur 6 tahun, kita sudah cuba bertegas dengannya berselang seli dengan bermanja. Masuk umur 7 tahun pula jangan terus hilangkan sikap memanjakannya tetapi beransur-ansur kurang menjelang umur 8.

3.       Cara didik yang disebut hadis itu bukanlah menjadikan mereka ketua, hamba dan menteri setiap masa dalam peringkat itu. Ia hanya sifat dominan. Kadangkala kita boleh bertegas sebelum umur 7, kadang-kadang boleh memanjai mereka yang hampir mencecah 20 tahun.

4.       Sebagai ringkasan, pengisian ilmu peringkat pertama, kedua dan ketiga boleh dirumus seperti berikut:
1.Peringkat ketua: Akhlak & PQ ( من الولادة إلى التمييز )
2.Peringkat hamba: Syariat & IQ ( من التمييز إلى البلوغ )
3.Peringkat menteri: Aqidah & SQ,EQ ( من البلوغ إلى الرشد )

PENUTUP

Jika kita berjaya habiskan semua method ini, saya percaya anak anda sudah boleh dilepaskan dari tanggungan pada umur 21. Lebih dari itu, mereka sudahpun bersedia untuk membina keluarga baru!

Sebenarnya pendidikan harus bermula semenjak dari memilih pasangan hidup untuk menjadi bakal ibu kepada anak kita. Itu yang ditegaskan sendiri oleh pengarang kitab Tarbiyatul Aulad, Dr Abdullah Nasih Ulwan. InsyaAllah dalam tulisan berikutnya saya akan kongsikan pula berkenaan perkahwinan.

\


Renung-renungkan dan selamat beramal “,

No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....