SYLLABUS USRAH IDADIE 2
SIRI II
PENGERTIAN IKHLAS
Ikhlas berasal daripada kata (خلص)
yang bermaksud bersih,suci, murni iaitu tidak bercampur dengan unsur-unsur yang
lain. Dari segi istilah, ikhlas bermaksud melakukan setiap hanya untuk mendapat
keredhaan Allah semata-mata.
Firman Allah S.W.T :
قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ [الزمر:11]
Katakanlah lagi (Wahai Muhammad):
"Sesungguhnya Aku diperintahkan supaya menyembah Allah Dengan
mengikhlaskan Segala Ibadat kepadanya;
Firman Allah S.W.T :
وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء
[البينة:5]
Tidaklah kamu diperintah kecuali untuk beribadat kepada Allah semata-mata dengan agama yang suci
Sabda Rasulullah S.A.W :
إِنَّمَا الأَعمَالُ باِلنِّيَاتِ وَإِنّما لِكلٍّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَن كَانَت هِجرَتُه إِلى اللهِ وَرَسولِه فَهِجرَتُه إلَى اللهِ ورسولِه ومَن كانت هجرته لِدُنيا يُصِيبُها أو امرأةٍ يَنكِحُها فهجرتُه إلى ما هاجَرَ إليه
[رواه البخاري ومسلم]
Setiap perbuatan itu mestilah disertai dengan niat. Dan bagi setiap seseorang itu (ganjaran) mengikut apa yang dikerjakan. Barangsiapa yang berhijrah kerana Allah dan rasulnya maka hijrah akan beroleh (pahala kerana) Allah dan rasulnya. Barangsiapa berhijrah bagi kerana dunia yang dikejari atau wanita yang (ingin) dinikahinya maka hijrahnya (hanya) beroleh apa yang diingini (sahaja)
Abu Fudail bin ‘Iyyadh
memberikan pandangannya tentang makna
ikhlas secara umum dengan berkata : “Meninggalkan amal karena manusia adalah
riya’. Dan beramal karena manusia adalah syirik. Dan ikhlas ialah, apabila
Allah menyelamatkan kamu dari keduanya”
Justeru itu tiada niat yang ikhlas selain
dari mengharap keredhaan Allah SWT. Jika seseorang yang bukan muhrim itu ingin
berkenalan dengan kita atas dasar ikhlas, dia telah berbohong kerana tuhan
tidak meredhai perbuatan itu. Maka orang kafir tidak boleh menggunakan
perkataan ikhlas kerana tidak mempercayai tuhan.
PRAKTIKAL IKHLAS
Ikhlas adalah syarat utama setiap amalan dan
ibadah. Barangsiapa yang melakukan sesuatu kewajipan secara tidak ikhlas, maka
dia akan beroleh pahala dari kewajipan tersebut.
Menghadirkan ikhlas bukanlah semudah
mengucapkannya dibibir. Para ulama’ juga telah menegaskan bahawa rasa ikhlas
amat payah untuk di praktikkan kecuali bagi mereka yang dipermudahkan Allah.
Imam Sufyan As-Thauri berkata,
”Tidaklah aku mengubati sesuatu yang lebih berat daripada mengubati niatku,
kerana ia sentiasa berbolak-balik pada diriku.”
Kerana itulah Rasulullah S.A.W mengajarkan kita supaya berdoa:
يَا
مُقَلِّبَ القُلُوْبِ ، ثَبِّتْ قَلْبِيْ عَلَى دِيْنِكَ
“Wahai
tuhan yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku pada agamaMu.
Pada zaman Rasulullah, Bilal bin Rabbah
dikenali sebagai muazzin bagi umat islam. Suaranya tidaklah semerdu mana
tapi beliau tetap azan saban hari kerana patuh akan arahan Rasulullah. Suatu
hari ada seorang lelaki datang berjumpa nabi, meminta izin untuk azan pada
subuh keesokan hari. Beliau menyatakan suaranya lebih merdu dan digemari orang.
Rasulullah membenarkan sahaja menggantikan bilal pada subuh tersebut.
Memang benar setelah beliau azan, suaranya
amat merdu sehingga azan subuh itu mendapat pujian ramai. Tiba-tiba datang
malaikat bertemu nabi SAW dan berkata: “Kenapa kaummu tidak solat di subuh
tadi?” Jawab Rasulullah: “Bahkan kami bersolat seperti biasa.” Kata malaikat
lagi: “Aku tidak mendengar suara azan sampai ke langit sepertimana biasa.”
Ternyata azan yang dilaungkan lelaki tadi
walaupun merdu tetapi tidak diterima penduduk langit kerana hanya berniat ingin
menunjuk dan dipuji, bukan kerana Allah. Azan Bilal dengan suara biasanya lebih
baik dari lelaki itu.
Dikisahkan bahawa ada seorang alim yang
selalu solat di saf yang paling depan. Suatu hari dia datang terlambat, maka
dia hanya dapat solat di saf kedua. Tiba-tiba di dalam fikirannya terselit rasa
malu kepada para jamaah lain yang melihatnya. Maka pada saat itulah, dia
menyadari bahawa sebenarnya kesenangan dan ketenangan hatinya selama ini ketika
solat di saf pertama pada hari-hari sebelumnya adalah hanya kerana ingin
dilihat orang lain.
Saidina Ali ketika dalam satu peperangan
berjaya menewaskan seorang kafir dalam pertempuran, di saat sahabat itu berada
di atas badan kafir untuk menikamnya, tiba-tiba si kafir itu meludah. Lalu dia
pun tidak jadi menikamnya. Si kafir yang kehairanan itu lantas bertanya kenapa
Ali tidak membunuhnya. Jawab Saidina Ali: Aku membunuh musuh dalam peperangan
kerana Allah. Apabila kau meludah ke arahku, aku berasa marah lalu aku tidak
mahu membunuhnya kerana perasaan marahku. Si kafir itu merasa kagum membuatkan
dirinya memilih untuk memeluk islam.
Kisah-kisah ini membuktikan bahawa rasa
ikhlas mesti sentiasa diperbaharui kerana ia bukanlah suatu perbuatan yang
mampu dilihat oleh pandangan mata kasar. Boleh jadi seseorang itu ikhlas ketika
solatnya, tetapi apabila selesai solat ada oran memuji menyebabkannya riya`,
maka pahalanya akan ditarik balik dan tiadalah baginya pahala solat itu.
PEROSAK IKHLAS
1. Riya’: Melakukan atau meninggalkan sesuatu demi
manusia.
Contoh: Memukul adik
kerana perasaan marah dia mengejek kita, tidak sembahyang tahajud kerana malu
dipuji.
2. Sumu’ah: Melakukan atau meninggalakan sesuatu untuk
kemasyhuran dunia.
Contoh: Baca al-Quran
kerana ingin dipuji.
3. ‘Ujub: melakukan atau meninggalkan sesuatu kerana
menyedapkan diri sendiri.
Contoh: Merasakan dirinya
alim kerana banyak mengetahui ilmu.
4.
Terpaksa: melakukan sesuatu kerana takutkan hukuman.
Contoh: Sembahyang
jemaah kerana takut didenda, belajar kerana takut tidak lulus.
TANDA IKHLAS
Dr. Yusuf Al-Qardhawi menyebut dalam
kitabnya Fit-Thariq Ilallah: An-Niyyah wal-Ikhlas mengenai tanda-tanda
ikhlas. Diantaranya :
1.
Takut masyhur dan tersebarnya kemasyhuran
tentang dirinya, lebih-lebih lagi jika dia adalah orang yang mempunyai pangkat
tertentu.
2.
Beramal secara senyap-senyap, jauh dari
hebahan orang lain.
3.
Tidak memerlukan pujian dan tidak tenggelam
oleh pujian.
4.
Berbuat selayaknya dalam memimpin : Amanah
dan tidak mengharapkan kesenangan.
5.
Mencari keredhaan allah, bukan keredhaan
manusia.
6.
Menjadikan keredhaan dan kemarahan yang
dirasainya kerana allah, bukan kerana kepentingan peribadi
7.
Sabar dalam mengharungi dugaan sepanjang
perjalanan hidup.
8.
Menghindari ujub.
Akhirnya, renungkan firman Allah taala ini :
قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي للَّهِ رَبِّ ٱلْعَالَمِينَ [الأنعام:162]
Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku
dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan sekalian alam.
Rujukan :
-
Tazkiyatun Naf; Dr
Khair Fatimah, m/s. 15-17 – Maktabah Darul Khair
-
Al Majmu’ Syarhul
Muhadzab; Imam Nawawi
-
An-Niyyah
wal-Ikhlas; Dr. Yusuf Al-Qardhawi – web version
No comments:
Post a Comment
Guane gamok? komen skit....