Thursday, May 15, 2014

KONSERT LIAR

Patutlah banyak sangat konsert-konsert liar nak diadakan kat Malaysia sekarang. Rupanya Nabi dah sebut lama:

" لَيَشْرَبَنَّ نَاسٌ مِنْ أُمَّتِي الْخَمْرَ , يُسَمُّونَهَا بِغَيْرِ اسْمِهَا , يُعْزَفُ عَلَى رُءُوسِهِمْ بِالْمَعَازِفِ وَالْمُغَنِّيَاتِ , يَخْسِفُ اللَّهُ بِهِمُ الْأَرْضَ , وَيَجْعَلُ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ ".

Ada dikalangan umatku yang akan meminum arak, tetapi menamakannya sebagai bukan arak. Mereka minum sambil melayan muzik dan nyanyian-nyanyian wanita. Allah akan lingkupkan bumi mereka, dan menjadikan mereka sebagai kera dan khinzir.

1. Hari ini banyak terjual minuman mengandungi alkohol lagi mengkhayalkan, dipek seperti air minuman biasa dan dijual di kedai-kedai biasa, walaupun majoritinya penganut beragama islam.

2.Hari ini, ramai orang agama memutar belit pengharaman arak, dengan mengehadkan arak yang diharam hanya yang dibuat dengan anggur. Atau alkohol sedikit tak apa walaupun memabukkan. Tujuannya adalah untuk menghalalkan perbuatan golongan tertentu demi habuan.

3.Hari ini, banyak konsert-konsert yang menghilangkan nilai kemanusiaan dan budaya ketimuran dianjur. Artis wanita dijadikan ikon. Muzik-muzik techno dipasang dengan nada amat kuat sehingga menyebabkan pendengar 'mabuk' di alam fantasi. Ini yang haram. Kalau sekadar muzik dan nyanyian biasa, ia adalah nikmat Allah yang halal di dunia dan akhirat.

4.Hari ini, betapa ramai yang meletakkan martabatnya sebaris dengan kera dan khinzir, iaitu menganggap akal adalah bebanan sehingga memilih arak, dadah, muzik berat dan sebagainya untuk menghilangkan akal. Mulianya manusia adalah kerana akal. Tanpa akal, binatang adalah lebih mulia dari manusia.

5.Hari ini, kita terdedah kepada bala Allah kerana maksiat yang dilakukan sebahagian orang. Sahabat pernah bertanya nabi, adakah orang-orang soleh juga akan menerima bala kecelakaan Allah? Jawab Baginda Ya, jika kerosakan terlalu berleluasa.

6.Hari ini, ramai orang-orang soleh menyibukkan diri dengan majlis-majlis zikir tanpa menjalankan perintah Amar Maaruf Nahi Mungkar dari Allah. Dr Abdul Karim Zaidan menyatakan, apabila berlaku maksiat dan kerosakan, orang soleh yang berada di negeri itu turut terkena bala kecelakaan dari Allah SWT sebagai hukuman, kerana mereka tidak mencegahnya.

7.Hari ini, lepas satu-satu tanda akhir zaman berlaku. Tak insaf-insaf lagi?

No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....