Thursday, May 15, 2014

BEZA DUA MAQASID HUKUMAN

Hukuman dalam undang-undang jenayah konvensional bermatlamatkan MENYEKSA dan MEMBALAS. Undang-undang jenayah islam pula bermatlamat MENCEGAH dan MEMBELA.

1.HUDUD; ANTARA MENGUBAH DAN MENCEGAH.

Teori undang-undang konvensional jelas meletakkan hukuman yang diambil bersifat sakit dan menyeksa dengan alasan mereka akan menyesal dan takut untuk melakukannya lagi. Mereka anggap dengan hukuman tersebut, mampu mendidik pesalah untuk berubah.

Teori hudud pula bermatlamatkan pencegahan bukan penyeksaan. Tujuannya bukan untuk membaiki pesalah semata-mata tetapi untuk memberi amaran kepada yang lain. Sebab itulah hukuman dijalankan di khalayak umum.

Untuk hukuman mati, kaedah konvensional adalah menggantung leher sehingga mati. Mata yang terbeliak dan lidah yang terjelir kebiruan jelas menunjukkan seksanya si mati sebelum mati.

Kaedah hudud pula adalah pancung. Dengan pedang tajam dan percikan darah, ianya amat menggerunkan yang melihat. Tetapi pesalah akan mati dengan jalan yang paling mudah dan cepat, tanpa menanggung sakit sebelum mati. Jika ada jalan yang lebih mudah selain menggunakan pedang mengikut saranan pakar perubatan, ianya pasti akan diamakan.

Hukuman sebat konvensional pula dengan cara menelanjangkan bahagian punggung dan disebat menggunakan rotan tebal sekuat-kuatnya sehingga menceraikan isi dengan kulit. Dengan kecederaan yang menampakkan daging dan urat saraf, Pesalah tidak akan mampu menyarungkan kembali pakaiannya dan berisiko untuk menerima kecacatan kekal.

Hukuman sebat dalam islam pula tidak perlu menelanjangkan diri, hanya menggunakan rotan nipis dan dirotan tidak lebih dari kadar yang ditetapkan. Sekiranya terlebih, pesalah berhak menuntut ganti rugi.

Hukuman potong tangan juga tampak mengerikan, bertujuan menakutkan orang daripada melakukan pencurian. Hakikatnya, ia dijalankan dengan meminimakan rasa sakit. Zaman dahulu, tangan pesalah akan dicelup kedalam minyak panas khas untuk segera memberhentikan darah dan menghalang rasa sakit. Dengan teknologi bius hari ini, proses tersebut pasti bertambah mudah.

Pendek kata, kaedah konvensional zahirnya lembut tapi hakikatnya keras dan ganas sedangkan kaedah islam zahirnya menakutkan tapi hakikatnya ringan dan rahmat.

2.QISAS; ANTARA MEMBELA DAN MENYEKSA.

Hukuman konvensionl bertujuan hanya untuk membalas perbuatan buruk dengan akibat yang buruk tanpa mengambil kira nasib mangsa dan masyarakat. Hukumannya adalah mengikut apa yang ditetapkan undang-undang. Boleh jadi hukuman yang diterima lebih ringan dari jenayah yang dilakukan, menyebabkan mangsa tidak berpuashati dan mencari jalan untuk membalas dendam. Perkara ini boleh menjejaskan kestabilan dalam masyarakat.

Hukuman qisas pula tujuannya membela mangsa serta orang ramai. Mangsa diberi kuasa penuh samada membalas dengan setimpal, menuntut bayaran atau memaafkan begitu sahaja. Kerajaan boleh menjalankan hukuman alternatif jika mangsa memaafkannya begitu sahaja.

Kaedah qisas, nyawa di balas nyawa, telinga dibalas telinga, mata berbalas mata dan harta diganti harta kecuali dimaafkan mangsa. Dengan amalan qisas, hak asasi individu terpelihara dan keadilan sejagat terjaga.

No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....