Thursday, May 15, 2014

PESAN TIGA MURABBI

Tiga pesanan murabbi pada saya dan pada semua abnaul harakah.

1.PAS bukan sekadar parti politik. PAS adalah gerakan islam- Ayahanda M.Shukrimun Shamsudin, YDP PAS Kuala Nerus sewaktu usrah DPPKN di rumah kami.

2.PAS bukan Ikhwanul Muslimin. PAS bukan PKS. PAS bukan HAMAS. PAS adalah PAS- Tuan Guru Haji Harun Taib, Ketua Dewan Ulama PAS Pusat sewaktu usrah dengan mahasiswa di rumahnya, sebulan sebelum beliau dipanggil oleh Ilahi.

3.Jangan ingat PAS akan kekal selama-lamanya. Yang tetap kekal ialah Islam - Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Presiden PAS sewaktu usrah DPPNT di Dewan Tok Guru, Kg. Rusila.

~Pesanan ayahanda mengingatkan kita supaya tidak meng'sekular'kan PAS dan menjadi ahli yang hanya bergiat untuk gerakerja politik semata-mata. Jangan meletakkan target sekadar untuk pilihanraya akan datang sebaliknya letakkan target untuk akhirat. Tidak mengapa jika menganjur program yang tidak menguntungkan politik, asalkan menguntungkan islam. Program tarbiah, dakwah harus selari dengan siasah.

Gerakan islam tulang belakangnya tarbiah, nadinya usrah. Tanpa tulang belakang, lumpuh dan tanpa nadi, mati. Walaupun cawangan PAS dilihat masih aktif dalam keadaan tiada pengisian tarbiah, tapi aktif hanya sebagai parti politik. Sebagai sebuah gerakan islam, ia lumpuh dan mati.

~Pesanan Ustaz Harun pula membuat kita meyakini bahawa PAS yang kita dokongi punya cara tersendiri dalam menangani permasalahan umat. PAS tidak perlu gusar jika cara mereka berbeza dengan pendekatan gerakan islam lain di dunia.

Kita tidak bernaung dengan mana-mana gerakan islam lain, sebaliknya kita bekerjasama sebagai rakan sejawat. Malahan banyak ijtihad baru pimpinan PAS lakukan mendahului mana-mana gerakan islam lain seperti penubuhan DHPP serta kerjasama PR. Gerakan islam luar juga banyak menerima tunjuk ajar kepimpinan PAS terutama dalam proses pilihanraya demokrasi kerana PAS merupakan gerakan islam paling lama bertahan dalam cabaran ini.

Tuan Guru Presiden sekarang dipanggil ke Algeria dan Maghribi. Anaknya juga sedang diperlukan di Yaman dan Syria. Tidak keterlaluan jika saya nyatakan peranan pimpinan PAS sudah seperti khalifah dunia islam. Sungguh malang jika masih ada yang memperlekeh PAS kerana tidak meniru pendekatan gerakan islam negara lain. Starting point kita pun sudah jauh berbeza.
هم رجال ونحن رجال.

~Pesanan Ayah Chik memperbetulkan kembali allignment kita dalam perjuangan. Selagi PAS masih ada, PAS lah wadah perjuangan kita. Tapi jika suatu hari nanti andai PAS terkubur/diharamkan (nauzubillah) seperti yang menimpa FIS, Ikhwan, Jamaat al-Nur, Refah, tidak bermakna perjuangan telah berakhir. Kewajipan berjemaah tetap perlu diteruskan dan islah ummat secara syumul tetap menjadi keutamaan. Di sana juga masih ada amal fardi dan amal ijtimaie selain amal jamaie.

Nabi berpesan selagi ada jemaah islam dan kepimpinannya, menjadi fardu ain untuk umat islam menyertainya dengan erti kata sebenar. Jika jemaah islam sudah lenyap, fardu ain kita pertahankan iman didada walaupun terpaksa membawa diri hingga memakan akar kayu.

اللهم ثبتنا في الدين..

No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....