Thursday, May 15, 2014

GST: FAHAM SEBELUM BANTAH

Negara kita sebenarnya telah mengamalkan cukai sejak sekian lama. GST bukanlah cukai baru sebaliknya hnyalah penjenamaan semula terhadap cukai SST. Bezanya:

1.SST tidak dikenakan pada setiap kali transaksi. GST dikenakan pada hampir semua transaksi termasuk di peringkat runcit.

2.SST tidak dikenakan atas semua barangan. Hanya barangan mewah/bukan keperluan sahaja. GST dikenakan atas semua.

3.Kadar SST ialah 10&6% dan kadar rata GST 6%.

4.SST mudah dipungut kerana pembayarnya terhad. GST bakal menghadapi kesulitan dalam pemungutan kerana pembayarnya berbilang peringkat.

Hasil pemerhatian, GST wajib dibantah kerana:

1.GST lebih mesra pengeluar, kapitalis dan tauke-tauke besar tetapi amat tidak mesra pengguna. Dalam bahasa mudah, GST menambah keuntungan kroni dengan memeras pendapatan rakyat. Yang kaya bertambah kaya yang miskin bertambah miskin. Yang sederhana juga akan miskin.

2.Akan berlaku berbagai salah laku dan penipuan dalam pemungutan GST. Bayangkan kastam perlu pastikan setiap premis-premis perniagaan termasuk gerai, kiosk, kaki lima dan kedai mini membayar cukai. Semua itu menambah kos pentadbiran.

3.Harga barang akan meningkat dengan mendadak sedangkan cadangan pelarasan gaji belum kedengaran. Nak membina negara maju sepatutnya harga barang meningkat kerana  dipengaruhi kuasa beli rakyat, bukan kuasa rakus politikus.

4.Corak perbelanjaan cukai tidak diterangkan dengan telus. Ke mana cukai kita disalur langsung tidak diketahui. Sepatutnya hasil cukai perlu dipisahkan dengan hasil bukan cukai kerana hasil cukai ibarat yuran yang rakyat bayar kepada kerajaan untuk menjaga kebajikan mereka di Malaysia. Hasil cukai mestilah digunakan untuk manfaat umum yang optimum bukan manfaat sebahagian golongan sahaja.

5. Dengan GST, negara akan mengalami kemunduran seperti zaman gasar dan Firaun dahulu. Raja-raja memungut cukai dengan semua petani-petani miskin kononnya untuk membuat binaan yang langsung tidak memberi faedah pada rakyat bawahan seperti istana, piramid, koloseum, dan sebagainya walaupun falsafahnya ingin meningkatkan taraf hidup rakyat.

6. Walaupun cuma 6%, tapi sebenarnya pengguna akhir bakal menanggung cukai bertindih versi baru! Kemungkinan kadar cukai langsung + tak langsung yang terpaksa ditanggung mencecah 20% (6%+6%+6%+6%+).

7. Pasaran gelap berleluasa. Perniagaan tidak berdaftar tumbuh bak cendawan selepas hujan kerana ingin lari dari cukai. Dengan kesedaran patriotik di kalangan rakyat semakin menipis, penjenayah akan jadi ramai. Sepatutnya didik rakyat kesedaran berkebajikan, bukan didik mementingkan diri sendiri seperti sekarang.

8. Penyeludupan bakal meningkat secara tak langsung. Ramai pengguna bawahan terpaksa membeli barang seludup kerana ianya lebih murah. Memang menjahanamkan sistem ekonomi negara.

No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....