Maaf diucap
pendahulu entri
Bukan marah
bukan membenci
Dr MAZA ku
sanjung tinggi
Menegur sekadar
mengamal demokrasi
Saya antara salah
seorang yang amat meminati tulisan-tulisan Dr MAZA. Beliau ada cara fikir
tersendiri, membawa kita supaya sama berfikir tentang isu-isu yang berlaku,
bukan hanya menunggu fatwa dan pandangan orang lain. Saya tidak pernah miss Sinar
Harian edisi jumaat kerana artikel Dr MAZA ada pada hari tersebut. Bahkan saya
menyantap artikelnya terlebih dahulu sebelum medengar kuliah jumaat Tuan Guru
Ayah Chik.
Banyak
pendapat-pendapat beliau yang saya setujui. Antara yang terbaru adalah harapannya
supaya Obama menewaskan Romney untuk kerusi presiden AS. Saya juga menerima
sepenuh hati teguran beliau supaya pemimpin PAS tidak jadi Ayatullah. Tak rugi
kalau kita terima sahaja apa teguran itu.
Artikel ini ditulis untuk
mengutarakan pendapat dan kritikan berhubung artikel terbaru beliau, baca sini.
Saya percaya beliau bukanlah seorang Ayatullah sehingga tidak boleh menerima
kritikan ini. Biarlah kita cambahkan suasana ilmiah ini untuk mencari kebenaran
semata-mata.
Secara umumnya,
artikel tersebut saya lihat terlalu liberal dan menyimpang dari prinsip
perjuangan anbiya` dan salafulsoleh. Sabda Rasulullah SAW:
بدأ الإسلام غريبا فسيعود غريبا كما بدأ
فطوبى للغرباء
(Islam itu bermula dalam
keadaan asing dan akan kembali asing sebagaimana ia bermula, maka gembiralah
bagi mereka yang asing)
PAS DAN GERAKAN TAJDID
Sebenarnya Pas
merupakan sebuah gerakan islam yang mempunyai kualiti tersendiri. Ulama-ulama
dalam Pas banyak mengepalai proses tajdid dalam urusan agama terutamanya konsep
politik. Paslah parti terawal mencalonkan muslimah untuk bertanding dalam
pilihanraya. Paslah parti pertama yang mengamalkan tahluf siasi seawal era
pasca-kemerdekaan lagi serta membuka ruang keahlian untuk bukan islam. Ikhwan
Muslimin mesir serta beberapa gerakan islam lain banyak meminta nasihat PAS
terutama berkenaan selok-belok pilihanraya.
Pas memimpin perubahan
faham islam di Malaysia. Sebelum era 80-an, orang hanya memahami islam sebagai
puasa, zakat, solat, masjid, nikah dan kubur islam. Ramai yang tidak hiraukan
persoalan aurat. Wanita bergelar ustazah sekalipun hanya memakai selendang
berjambul rambut dihadapan. Seragam sekolah tidak labuh lebih dari paras lutut,
samada lelaki mahupun wanita. Skirt pendek merupakan pakaian rasmi kebanyakan
wanita melayu.
Khurafat berleluasa
atas nama islam. Bersanding, lenggang perut, campur aduk mantera siam jawa
dengan al-Quran, berlimau, kemenyan dan berbagai lagi.
Institusi agama pula
hanya tertumpu di pondok-pondok dan sebahagian perkampungan agama. Dakwah secara
universal tidak diamalkan. Akibatnya islam hanya berlegar di kalangan mereka
yang sedar sahaja tanpa menembusi latar masyarakat yang pelbagai baik professional,
pendalaman, institusi diraja mahupun jabatan kerajaan.
Pulangnya graduan
Azhar seperti TG Abdul Hadi dan TG Harun Taib yang menjadi tulang belakang PAS
hari ini memurnikan fahaman umat melayu. TG Abdul Hadi terutamanya membentuk
suatu fenomena baru pada masa itu. Seluruh tempat menunggu kelibatnya untuk
datang berpidato merawat ideologi di puluhan ribu pendengar waktu itu, persis
aura Ustaz Azhar Idrus pada hari ini bahkan lebih dari itu. Namanya masyhur di
persada dunia. Saya pernah lihat mukanya menjadi penghias majalah antarabangsa,
Time. Beliau juga pernah dinobatkan sebagai pemidato no.1 di asia (atau
asia tenggara) oleh media malah media barat memberi jolokan kepada beliau sebagai the
future leader of Malaysia.
Jika PAS tidak membawa
legasi tajdid, sudah lama Pas menolak untuk terlibat dalam pilihanraya Malaysia yang
sungguh tercemar. Andai Pas itu jumud, masakan artis boleh naik ke pentas
dakwah, jauh sekali untuk bekerjasama dengan non-muslim. Jasa Pas begitu tinggi
dalam survival islam tanahair.
ISLAMIC SYSTEM VS
SYSTEM OF ISLAM
Era Pasca-Islamisme, yang
tercetus melalui fenomena arab spring hari ini merupakan senjata baru
zionis. Setelah mereka tidak mampu menyekat kemaraan gerakan-gerakan islam yang
bergerak secara sah di sisi undang-undang negara, mereka cuba pula bawa masuk
racun terbaru ini dalam organisasi gerakan islam.
Pasca Islamisme merujuk kepada fahaman perjuangan keadilan dan hak asasi dengan
membelakangi syariat islam. Dengan erti kata lain, meneruskan method-method dan
dasar keadilan hak asasi menurut istilah barat dan hanya menampal islam pada
badan konvensional, kononnya itulah islam yang sebenar. Ianya tidak
memperkenalkan sistem islam secara keseluruhan.
Maka muncullah idea menurunkan
cukai untuk membebankan rakyat, padahal islam tidak menggunakan sistem
percukaian kecuali terpaksa. Muncul juga idea mengurangkan sebatan hukuman
kerana didakwa menzalimi pesalah, sedangkan islam ada etika tersendiri dalam
penghukuman melalui hudud, qisas atau taazir.
Ianya timbul dari
mereka yang tidak ada asas pengajian islam, tapi bercakap soal islam. Mereka melihat
islam dengan kacamata konvensional yang mereka faham. Maksudnya, jika tiada
konvensional, tiadalah pemikiran islam mereka.
Zionis amat
menginginkan umat islam berfahaman sebegini kerana ianya amat menguntungkan
mereka. Contohnya bila umat islam mengamalkan kejujuran dan sifat amanah dalam
bekerja sebagai pegawai Bank, tetapi bekerja di Bank yang mengamalkan sistem
konvensional yang penuh penindasan dan kezaliman, Bank akan maju kerana mereka
tidak akan menyeleweng wang syarikat, mereka datang kerja punctual dan
secara tidak langsung menggalakkan keuntungan bank ribawi. Akibatnya kezaliman
semakin berleluasa dan yang miskin terus dihimpit kemiskinan dan pemodal besar
seperti Zionis meraih untung berlipat ganda.
Sebab itulah Turki
masih tidak menjadi ancaman buat barat kerana mereka masih menjunjung ideologi Zionis.
Dari sudut politik turki tidak boleh menggugat mereka. Yang mereka takutkan
adalah gerakan islam yang menjunjung syariat islam seperti PAS kerana mereka
terlebih kenal apa kesan akidah islam terhadap masyarakat dunia. Sebab itulah
FIS dinafikan kemenangan di Algeria. Ikhwanul Muslimin juga menghadapi perkara
yang sama di Syria dan Mesir suatu ketika dulu tetapi kerajaan Turki tanpa
segan silu diterima sebagai anggota bersekutu EU.
Firman Allah SWT:
[إذا جاء نصر الله والفتح ورأيت الناس يدخلون
فى دين الله أفواجا [سورة النصر)
(Apabila datangnya pertolongan Allah maka terbukalah (kota Mekah).
Dan kamu lihat manusia berduyun-duyun masuk islam.)
Ayat ini membicarakan
tentang kejayaan Nabi membuka kota Mekah. Lalu adakah Rasulullah mentadbir
dengan mengekalkan fahaman yang lunak dengan masyarakat jahiliyyah Mekah
sehingga apa yang dikatakan berduyun-duyun menerima islam?
Tidak sama sekali! Seawal
Rasulullah membuka kota itu, baginda mengarahkan agar dimusnah 360 buah berhala
yang berada di dalam Kaabah. Bilal bin Rabah di arah memanjat dinding kaabah untuk dialungkan azan. Rasulullah dalam ucapan sulungnya memberitahu bahawa segala ajaran jahiliyyah telah terlupus di bawah dua kakinya. Sistem pentadbiran Mekah dipaling kiblatnya menurut
sistem Madinah.
Itulah dia cara islam
yang sebenar. Dakwaan bahawa Islam tidak dapat diterima jika konsep
pemerintahan tulen yang tidak mencedok mana-mana ajaran barat tidak
dipersetujui majoriti rakyat hanyalah retorik semata-mata. Media massa milik
kerajaan telah berjaya menakut-nakutkan perasaan Dr MAZA terhadap islam
sebagaimana rakyat yang terpedaya. Dalam tak sedar kita lebih mengimani akal
daripada mengimani janji Allah.
Najasyi mengekalkan
pemerintahan Kristian kerana belum ada syariat pemerintahan islam. Tidak mungkin Allah memberikan Habsyah mendaulatkan islam terlebih dahulu daripada Rasulullah. Jika Najasyi masih hidup
di zaman kerajaan islam Madinah, sudah tentulah nabi akan meminta pemerintahan
Habsyah berlandaskan islam sebagaimana yang diarahkan kepada Muaz bin JAbal
sewaktu menjadi utusan Nabi ke Yaman
Firman Allah SWT:
يا آيها الذين آمنوا ادخلوا فى السلم كافة
ولا تتبعوا خطوات الشيطان
(Wahai orang-orang
yang beriman, masuklah kamu mengikut ajaran selamat (islam) dengan sepenuh
penuh tulennya dan janganlah kamu mengikut telunjuk syaitan)
PAS, GERAKAN ISLAM DAN
HUDUD
Bukan sesuatu yang
menghairankan jika Pas menjunjung matlamat Hudud tidak seperti negara yang
berjaya diperintah gerakan islam yang lain kerana latar sosial setiap negara
ini berbeza. Dr MAZA orang yang banyak merantau ke pelusuk dunia. Saya hanya
pernah berada di Syria. Kita boleh melihat perbezaan suasana di luar dengan
suasana Malaysia. Jenayah yang berlaku di Malaysia amat teruk dan membusuk di semua peringkat masyarakat baik orang
bawahan, pertengahan mahupun atasan. Sebab itulah hudud diperkenalkan. Mesir
tidak ada kecurian melampau seperti ragut atau mesin ATM dilarikan tetapi yang dominan adalah soal
kebersihan, kesesakan lalu lintas melampau dan pentadbiran zaman perang dunia. Tunisia pula lebih kepada
persoalan akhlak islamiyah. Mereka lebih patut menumpukan kepada mewujudkan
biah islamiyah kerana jenayah mereka tidak sedahsyat Malaysia begitu juga Turki.
SYEIKH RASHEED GHANNOUSYI, PRESIDEN TUNISIA/ PRESIDEN EL-NAHDA |
Pas ibarat bayangan
gabenor khalifah yang membawa mesej dakwah dengan wasilah politik .Setiap
wilayah islam itu ada isu yang harus mereka tangani. Itulah juga yang membawa
kepada perbezaan ijtihad imam Mazhab Fiqh di awal kegemilangan islam.
Malang sekali apabila
pengertian hudud telah sengaja disalah ertikan oleh media kerajaan sehingga
membayangkan wajah hukuman yang kejam. Hakikatnya majoriti rakyat Malaysia lebih menerima
pendekatan hudud dan qisas islam berbanding konvensional. Cuma jenama sahaja yang dipalit buruk.
Satu kajian yang
dilakukan terhadap 179 responden terdiri dari Melayu, Cina dan India membenar
pernyataan diatas. Apabila soalan pertama yang menyebut jika salah seorang ahli
keluarga kita dilanggar mat rempit sehingga mati, apa hukuman yang anda
harapkan? Jawapan A adalah dikenakan denda dan sebatan ke atas mat rempit dan
denda itu dimasukkan ke dana kerajaan dan itulah undang-undang hari ini.
Jawapan B pula adalah undang-undang hukuman dalam islam, iaitu dikenakan denda(diat)
ke atas mat rempit dan wang itu diperoleh oleh keluarga mangsa. Tiada seorang
pun yang memilih jawapan A.
Soalan kedua pula
adalah apakah anda setuju hudud dan qisas dijalankan di Malaysia? 95% tidak
bersetuju. Ini menunjukkan bahawa masyarakat bukan tidak boleh menrima islam,
tetapi tidak faham islam.
Satu-satunya cara
berkesan adalah dakwah bil hal iaitu memperkenal islam melalui tindakan kita termasuklah
perlaksanaan hudud.
POLITIK WASILAH DAKWAH
Seharusnya kita
kembali merujuk matlamat islam dalam penglibatan politik. Kuasa politik dilihat
mampu mengoptimakan tugasan dakwah
kepada alam. Ini dibuktikan dengan jumlah orang islam di era wahyu. Dakwah
rasulullah tanpa kuasa politik di Mekah selama 13 tahun hanya mampu mengislamkan
sekitar 150 orang Quraisy dan Yathrib. Tetapi jumlah tersebut bertambah dengan
ketara apabila islam memperoleh kuasa politik di Madinah, iaitu seramai lebih dari 80
000 (mengikut jumlah peserta Haji Wada` tahun 10 hijrah).
Jangan pula kita
meninggalkan ajaran-ajaran islam demi matlamat politik kerana dakwah kita bukan
bermatlamatkan politik tetapi politiklah yang bermatlamatkan dakwah.
Politik tidak boleh
dipisahkan dari kaedah usul fiqh, dari kaedah dirayah hadis dan ulumul quran.
Dr MAZA terlebih mahir tentang perbahasan uruf dan pandangan islam ke atasnya. Yang mana satu uruf yang perlu dirai dan yang mana uruf perlu ditolak,
Dr Buti dalam Fiqh Sirahnya mengemukakan salah satu pendekatan orientalis dalam merosakkan akidah umat islam. Pertamanya dengan menimbulkan polemik dan provokasi bahawa islam itu agama yang radikal, ekstrem dan ganas kerana terlibat dalam peperangan, perhambaan dan kekerasan. Apabila fahaman ini meresap dan umat islam mula marah, disuntik pula fahaman kesejahteraan islam yang maha lemah-lembut untuk menjawab polemik di atas, sehingga umat islam meninggalkan konsep jihad dan tajarrud.
Akhir kata,
sama-samalah kita hayati ucapan Umar al-Khattab sewaktu memegang kunci kota
Rom.
نحن قوم أعزنا الله بالإسلام فمهما ابتغينا
العزة بغيره أذلنا الله
(Kitalah kaum yang diangkat martabat oleh Allah dengan islam,
maka apabila kita mencari kemuliaan selain dari islam kita akan dijatuhkan
Allah)
Bagi saya, teguran drMaza itu bersebab. Tidak perlu terlalu tersentap. Apatah lagi zaman kini sukar menentukan kawan atau musuh. Gerakan Islam lebih sukar liku likunya. Perlu berhati hati sentiasa.
ReplyDeleteTetapi tentang hudud, saya rasa DrMaza lebih banyak mempromosikannya lebih daripada mana mana tokoh dari PAS.
Beliau amat banyak mengupas tentang hudud baik melalui penulisan, ceramah atau video di youtube. Saya faham hudud pun kerana kupasannya. Ia tidak terhad kepada hukuman malah kes2 pengecualian, akhlak terhadap pesalah, hikmah, cara perlaksanaan, kes2 yang gugur hudud serta yang lebih penting mewujudkan nusa yang takut akan Allah melebihi takut kepada hudud, yang cinta akan Allah, yang memandang pesalah yang dihukum sebagai suci dari noda.
Terima kasih drMaza.
DK.
Terima kasih anonymous yg sudi berpendapat juga di atas..pendapat masing2..ambil je mane yang baik..saya tak stuju dengan kekondusifan suasana sebagai sebab utk laksana undang2 islam..mana ada undang2 tunggu rakyat faham baru laksana..sampai bila2 xkan kondusif..mungkin saya boleh terima jika ada fakta
Deletelawak sangat artikel kritikan anda ni..
ReplyDeleteAnda sebenarnya keliru membaca artikel dr. maza
artikel yang baik,penjelasan yang mantap..perbahasan yang ilmiah...terima kasih..(dr asri bukan maksum)
Delete