Ikutkan hati memang saya tak ingin ambil port dalam
isu Amanat Hj Hadi ini. Bagi saya ia hanya isu empat tahun sekali yang memang
sengaja ditimbulkan untuk menghadapi pilihanraya. Kehangatan ini akan kembali
tenang secara automatik selepas PRU13 seperti PRU-PRU yang sudah. Kalau kita
cuba selesaikan isu ini sekalipun ia tetap takkan selesai selagi semboyan PRU
belum dibunyikan kerana yang sengaja timbulkan perkara lapuk ini memang mahu
perkara ini tidak selesai, supaya isu yang telah berjaya mencuri perhatian
semua rakyat saban kali piliharaya ini sekali lagi berjaya menutup isu-isu
negatif ke atas mereka seperti pendedahan Deepak berkaitan kes Atlantuya, isu
runtuh demi runtuh, isu-isu SPRM, tuntutan royalti petroleum, Lynas, kerugian
felda, isu ketelusan SPR dan berbagai lagi isu yang tak mampu dilayan mereka.
Mereka sememangnya ingin supaya persepsi PAS mengkafir ahli setiap UMNO kekal
supaya boleh menjadi modal untuk terus memperdaya golongan yang kurang faham
agama.
Saya amat mengagumi cara Tuan Guru dalam menjawab isu ini.
30 tahun menghadapinya membuatkan beliau tidak mudah untuk terus menari mengikut
paluan gendang lawan yang memang mahukannya membela diri. Sebaliknya beliau
memanfaatkan isu ini untuk mencetuskan suatu isu baru untuk dinilai masyarakat
iaitu ketidaktelusan media dalam menyampaikan berita. Mungkin ada yang tidak
bersetuju dengan amanat beliau, tetapi kebijaksanaan Tuan Guru telah
menyebabkan media pro-BN terperangkap dan yang mengikuti isu amanat ini sememangnya
akan melihat tempangnya media. Memang
patut sosok sepertinya digelar Tuan Guru, Mahaguru atau The Guru.
Namun apabila perbincangan ini melibatkan ramai pihak
termasuk institusi mufti dan agamawan, dan publisiti yang diterima semakin
meluas, rasanya ada baik saya datangkan suatu perbahasan yang bersifat agak ilmiah
agar masyarakat dapat melihat kehalusan ilmu islam hasil titik peluh
pejuang-pejuang agamaNya menyelesai kekusustan sekian lama di sebalik sesuatu
isu.
AURA AMANAT
Amanat ini samada penuturnya memang memaksudkan sebagai sebuah
amanat atau hanya sebahagian dari isi ceramah, ianya adalah suatu teks ucapan berbentuk
rangkap kenyataan dalam bahasa melayu yang mempunyai beberapa istilah arab.
Ianya diucapkan kepada umum melihat sebagai pesanan dan peringatan tentang
bahaya yang sedang melanda akidah masyarakat kala itu.
Sungguh tidak disangka aura kalam manusia ini telah menjadi
isu nasional. Setiap patah perkataannya disebar, dicanang, ditafsir malah
ditakwil hampir oleh seluruh penduduk Malaysia. Ia sudah dikira mencapai tahap mutawattir
atau tidak pun mustafidh atau masyhur mengikut istilah ilmu hadis.
Hebat pidatonya membawa seribu satu maksud berjaya mengheret tumpuan ramai.
Andai merdeka center mengkaji popularity Tuan Guru hari ini sudah tentu popularity
Najib Tun Razak jatuh merudum. Majlis fatwa, ulama` atau ular dalam semak,
pengkaji ilmu, ahli falsafah, politikus mahupun penyangak semuanya
mempopularkan namanya. Samada bersetuju atau tidak dengan amanatnya, semua
harus bersetuju bahawa orang sepertinya hanya ada satu dalam 28 juta rakyat
Malaysia. Sehinggakan isu kalimah Allah pun tidak mampu menyaingi paopulariti
isu Amanat seorang manusia biasa ini.
Walaupun ucapan itu berlaku pada 1981,sampai hari ini tutur itu
diulang tafsir dan terjemah bermacam versi. Tidak keterlaluan jika saya
bandingkan tutur beliau itu dengan hadis-hadis nabi dari sudut syarahan yang
diperoleh. Cuma bezanya adalah Tuan Guru masih hidup ketika kalamnya ditafsir
dan ditakwil sedangkan Nabi ditanya terus kemusykilan kalamnya tanpa perlu
susah-susah tafsir. Satu lagi kalam nabi itu walaupun macam-macam pengertian
yang dibuat, hanya tafsiran orang berkelayakan diterima tetapi kalam Tuan Guru
dinilai semua orang tanpa sandaran ilmu.
Jangan fikir saya taksubkan beliau pula. Saya tahu beliau
hanya manusia yang tak lari dari kesilapan. Tuan Guru juga pernah berdosa dan
buat silap. Saya cuba untuk tidak bias kepadanya kerana beliau pemimpin
saya. Tetapi adakah saya perlu sorokkan kebenaran atau bercakap bohong hanya
kerana ingin dilihat adil? Yang benar tetap benar walau pahit atau manis.
Oleh kerana itulah saya ingin bawa perbincangan mengikut
timbangan ilmu Tafsir al-Quran. Bagi yang menuduh saya menyamakan kalam manusia
dengan kalam tuhan, katakan kepada mereka bahawa ilmu Tafsir itu hanyalah
ciptaan ulama` silam. Ia diasaskan untuk memahami teks al-Quran kerana
kefahaman telah banyak terganggu dengan ideologi dan falsafah anutan lain,
tidak seperti zaman awal Sahabat. Mana ada ilmu tafsir zaman kenabian sebab
orang boleh faham al-Quran begitu sahaja.
Itulah yang saya fikir berlaku kala ini. Mungkin dengan
suasana dulu orang boleh faham dengan mudah apa maksud yang ingin disampaikan
Tuan Guru, tapi oleh kerana banyaknya polemik yang sengaja ditimbulkan
menyebabkan kefahaman yang ada dulu mulai terhakis.
Itu hebatnya ulama` kita. Begitu halus dalam mengkaji ilmu
sehingga menetapkan setiap ijtihad/idea/rumus/falsafah yang diperkenalkan itu
mesti melalui disiplin yang betul. Antara disiplin memahami al-Quran adalah menepati
usul tafsir.
Sekali lagi diingat, saya hanya meminjam manhaj tafsir untuk
diaplikasikan kepada Amanat Haji Hadi dan bukan meletakkan amanatnya setaraf nas
al-Quran.
TAFSIR DAN TAKWIL
Tafsir sepertimana diistilahkan oleh Imam az- Zamakhsyari bermaksud:
Menjelaskan kehendak lafaz yang terkunci, dan membebaskan makna yang
tersurat.
Ia berbeza dengan makna tafsir mengikut pendapat jumhur ulama
terkemudian sepertimana yang digambarkan oleh imam as-Suyuti sebagai: Tafsir
adalah perkara yang berkait dengan apa yang diriwayatkan, dan ta`wil berkait
dengan apa yang boleh difahami.
Secara ringkas, tafsir itu adalah memahami makna tersurat
dan ta`wil pula adalah memahami maksud tersirat.
Dalam disiplin ilmu tafsir al-Quran, sebarang teks tidak
boleh dita`wil kecuali jika makna dari tafsir itu bersalahan dengan dasar agama
islam. Sebagai contoh ayat al-Quran yang berbunyi:
يد الله فوق أيديهم. [الفتح]
Tangan Allah di
atas tangan-tangan mereka.
Secara tafsirnya, yadd
sememangnya bermaksud tangan dalam
penggunaan bahasa arab tanpa ada maksud lain. Jika difahami secara
tafsir, ia akan menimbulkan kekeliruan adakah Allah punya tangan sepertimana
juga manusia biasa? Oleh itu ulama terkemudian menggunakan kaedah takwil iaitu
mencari maksud lain yang berdekatan dengan fungi tangan, lalu keluarlah ijtihad
bahawa Yadullah yang dimaksudkan adalah kuasa Allah.
Jika perkataan itu sudah boleh difahami menerusi bahasa
asal, maka takwilan adalah dilarang.
Kalam Allah atau kalam manusia, dari sudut hukum takwilan ia sama sahaja. Sanggupkah
anda apabila menyatakan “saya sakit perut” kepada doktor, beliau menghalau kita
ke balai polis dengan alasan ucapan kita tadi bermaksud rumah kita di rompak? Logik ke orang yang ajak anda 'makan' itu sebenarnya bermaksud 'tidur'?
Antara disiplin tafsir lagi adalah memulakan penafsiran
al-Quran dengan al-Quran sendiri sebelum melihat hadis nabi, kata-kata sahabat
atau pendapat tabiin. Kadangkala suatu ayat yang rumit ada dijelaskan dalam
ayat yang lain dan apa yang ringkas telah dihuraikan ditempat lain dalam
al-Quran.
Contoh dalam surah al-Ma`un, tuhan menyebut:
فويل للمصلين [الماعون:4]
Celakalah
bagi orang yang bersembahyang.
Orang yang cepat
menghukum pasti memahami bahawa melakukan sembahyang adalah dilaknat Allah. Akan
tetapi ayat seterusnya menerangkan golongan bersembahyang yang manakah dilaknat itu.
الذين هم عن صلاتهم ساهونلا [الماعون:5]
Iaitulah dalam
sembahyangnya, mereka lalai.
Berpegang kepada prinsip ini, seharusnya amanat itu perlu dibaca
keseluruhan dan bukan hanya mengutip beberapa patah dalam amanat itu, bahkan
perlu mengkaji keseluruhan isi ceramah, digabungkan dengan siri-siri ceramahnya
yang lain. Barulah adil.
Menyebut tentang tafsir al-Quran dengan al-Quran, patutkah amanat
itu dirujuk tafsirannya kepada orang lain sedangkan sumber amanat itu masih
boleh ditanya? Sepatutnya tafsir Amanat Haji Hadi dengan Haji Hadi sendiri.
Asbabun nuzul juga boleh mempengaruhi maksud teks. Ia bererti
sebab turunnya ayat al-Quran kerana kebanyakan ayat turun kerana satu-satu isu
yang berlaku di zaman Rasulullah atau menjawab soalan yang diaju kepada nabi. Dalam
ilmu hadis, sebab penutururan hadis dari Rasulullah SAW dipanggil asbabul
wurud.
Amanat itu juga bersebab dan sebabnya harus dikaji
sebaiknya.
SAY NO TO TARIK BALIK
Tidak wajar jika satu ayat yang umum itu ditarik balik hanya
kerana ia bersifat umum dan tidak terperinci sehingga boleh menimbulkan
perpecahan. Sepatutnya dijelaskan sendiri oleh tuan punya ayat.
Tertarik dengan hujah Ustaz Nik Abduh, jika seseorang
berkata, “Barangsiapa yang tidak menjalankan undang-undang dengan apa yang
diturunkan Allah, merekalah orang-orang kafir.”, adakah orang ini telah
mengkafirkan umat islam sehingga perlu ditarik balik? Jika anda berkata perlu
ditarik balik, maka anda seolah meminta ayat al-Quran ini juga ditarik balik:
ومن لم يحكم بما أنزل الله فأولئك هم
الكافرون [المائدة:44]
Atas alasan memecah
belah dan tidak sesuai dengan zaman, bagi saya pernyataan seperti yang
disarankan Dr Maza dan ISMA ini menggambarkan ketidak fahaman mereka tentang
siasah syariyyah.
Untuk merealisasikan
tuntutan islam, adakalanya perkara-perkara bersifat furuiy perlu
difleksibelkan perlaksanaannya supaya lebih lunak dengan masyarakat dan lebih
tepat dengan amalan wasotiyyah dan kelunakan cara Rasulullah SAW. Timbangannya adalah
maslahah dan mafsadah. Inilah Siasah Syariyya
Bukan semua orang faham Siasah Syariyyah ini. Dalam gerakan
islam sendiripun, berapa kerat sahaja
yang faham ilmu ini apatah lagi yang tidak join gerakan. Saya pun bukan
faham sangat Siasah Syariyyah ini cuma dalam isu yang melibatkan perhatian
semua pihak ini perlu dinilai sebaik mungkin dari aspek Siasah Syariyyah.
Disaat islam sedang mendaki puncak kekuasaan, untuk
menterjemahkan kewajipan berhukum dengan undang-undang Allah itu dalam bentuk
amalan, melalui kuasa yang diberikan rakyat yang juga tergalas di bahu mereka
kewajipan yang sama, disaat itulah juga penentang memainkan berbagai isu untuk
melambatkan pendakian ini. Bayangkan mafsadah jika amanat ditarik. Media akan
memainkan peranan menghambur Tuan Guru dengan berbagai gelaran negatif yang
mengdiskreditkan imej gerakan islam seterusnya mempalit imej buruk terhadap
islam sendiri. Tuduhan penarikan amanat untuk meraih undi juga bakal muncul dan
yang untung adalah penentang. Hanya kerana satu isu lapuk ini, masa depan
meraih kemenangan islam juga mulai pudar.
Sepatutnya azam PAS untuk menghapus kezaliman dan salah guna
kuasa yang terang benderang terbukti lakunya serta hasrat memartabatkan islam
sebagai hukum tertinggi disokong seluruh pendokong islam. Segala kemusykilan
perlu dirujuk terus secara personal dengan pimpinan atasan dan bukan mencari
publisiti dihadapan orang awam mengkiritik tindakan mereka kerana ia hanya
merugi dan makin mengusutkan minda masyarakat.
Ya, mungkin ada sesuatu yang silap dalam teks amanatnya
tetapi adakah kesilapan itu lebih besar dari sokongan masyarakat yang menjadi
peluru utama yang menjamin kemenagan islam era demokrasi ini?
Maslahah yang diingin mungkin adalah perpaduan ummah namun
itu takkan berlaku walau amanat itu tidak pernah wujud. Soal dua imam, haram
sembelihan dan kafir mengkafir bukan disebabkan amanat tetapi kegopohan ahli
serta kecetakan kefahaman orang islam waktu itu. Hari ini gejala itu boleh
dianggap tiada lagi dikalangan ahli PAS kerana pengkafir-pengkafir tegal hari
ini semuanya telah keluar PAS (Jangan baca masuk UMNO sahaja) atau setidaknya
mereka telah faham dengan penjelasan demi penjelasan daripada pimpinan. Hanya
orang-orang UMNO sahaja yang merasa diri mereka masih kafir selagi bergelar
ahli pertubuhan itu. Keluar sahaja UMNO, tenanglah jiwa itu.
Perpaduan yang dicanang perlukan mekanisme dan mekanisme itu
hanyalah atas dasar islam yang berkuasa. Takkan mampu perpaduan tercetus
dikalangan mereka yang tidak mempunyai kepercayaan yang sama walaupun warna
kulit saling tak tumpah.
MENILAI AMANAT SECARA LITERAL
InsyaAllah saya akan sempurnakan tafsiran amanat ini
mengikut disiplin yang telah saya kemukakan semampu mungkin dalam entri yang
akan datang insyaAllah.
No comments:
Post a Comment
Guane gamok? komen skit....