Saturday, September 28, 2013

JIHAD KONTEMPORARI (الجهاد المعاصرة)

SYLLABUS USRAH THANAWI 1
SIRI V

KEFARDUAN JIHAD

Jihad adalah wajib/fardu bagi semua umat islam tanpa khilaf. Tetapi kefarduannya terbahagi mengikut keadaan:

a)      Fardhu kifayah sekiranya tiada arahan untuk berjihad dari pemimpin. Pada waktu ini, seorang wanita tidak boleh menyertai jihad tanpa izin suami dan seorang anak tidak boleh keluar berjihad tanpa izin ibu bapanya kerana menunaikan kewajipan terhadap suami dan ibu bapa adalah fardhu ain.

b)      Fardhu ain jika :
     i) Sekiranya tentera Islam bertembung dengan tentera kuffar. Haram seseorang itu lari dari medan perang.
     ii) Sekiranya orang kuffar mencerobohi negara Islam untuk tujuan perang.
     iii) Sekiranya pemimpin mengarahkan untuk keluar berjihad.

Pada waktu ini, dibolehkan untuk keluar menyertai jihad bagi seorang anak tanpa izin ibu bapanya dan seorang isteri tanpa izin suaminya.

JIHAD MASAKINI

Theodor Herzl, pengasas gerakan zionis yanng merancang kejatuhan Khilafah Uthmaniah

Semasa pemerintahan Uthmaniah Turki,musuh islam membuat suatu rumusan baharu bahawa islam tidak mampu disekat dengan serangan fizikal seperti perang kerana mereka ditanam dengan sifat cintakan syahid. Lalu mereka melancarkan serangan terbaru iaitu serangan pemikiran (غزوة الفكر)  bertujuan untuk memasukkan fahaman-fahaman yang songsang dalam pemikiran umat islam supaya umat islam terpesong dari ajaran islam sebenar. Kejayaan terbesar serangan ini adalah berjaya menjatuhkan khilafah islamiah sehingga lenyap ke hari ini.

Justeru itu antara ruang terbesar jihad di zaman sekarang adalah untuk melawan serangan pemikiran ini, kerana sebenarnya ia lebih merbahaya dari peperangan fizikal yang hanya memudaratkan anggota badan, sedangkan serangan pemikiran memudaratkan akidah.

Antara agenda yang digunakan dalam melaksanakan serangan tersebut adalah menguasai politik umat islam. Mereka berusaha memastikan umat islam yang telah dididik dengan fahaman-fahaman barat memegang jawatan tertinggi dalam negara umat islam.

Mereka juga menggunakan media massa seperti suratkhabar, majalah, internet dan sebagainya untuk menyebar luaskan fahaman barat disamping memperkenalkan islam dengan gambaran yang salah.

Dalam bidang pendidikan, secara halus mereka menyisihkan pendidikan agama dari sekolah-sekolah dan menggantikannya dengan pendidikan konvensional supaya generasi umat islam jauh dari agamanya.

Disamping itu, mereka juga memasukkan unsur-unsur hiburan yang terlampau supaya umat islam lalai dari mengamalkan islam.

Ruang-ruang lain yang turut mereka gunakan antaranya dalam sudut menguasai ekonomi, menggiatkan kerja-kerja kebajikan, dan mereka juga tidak lupa untuk menyelinap masuk ke dalam gerakan islam untuk meruntuhkan organisasinya dari dalam.

Untuk menghadapi serangan ini, kita juga mestilah giat menceburi bidang-bidang politik, pendidikan, penerangan, hiburan, ekonomi, sosial dan kebajikan.



Dr Yusof Qardawi menditilkan ruang jihad masakini melalui tiga jalan iaitu:
1)      Jihad membebaskan negara islam dari penjajah.
2)      Jihad merubah undang-undang kuffar.
3)      Jihad menyampaikan dakwah ke seluruh dunia.

JIHAD BERJEMAAH

Melihat kepada serangan hampir dari semua penjuru kehidupan manusia, umat islam perlu membentuk suatu jemaah yang mampu menangani semua serangan-serangan ini secara tersusun dan berstrategi. Jika tidak perkara ini adalah mustahil untuk dikekang.

Jemaah ini sebenarnya sudah wujud kebanyakan negara umat islam seperti Mesir yang mempunyai organisasi Ikhwanul Muslimin, Palestin iaitu Hamas, Jemaat Islami di Pakistan, dan tidak terkecuali PAS di Malaysia. Umat islam sepatutnya melibatkan diri dengan jemaah-jemaah seperti ini untuk memastikan amanah jihad di bahu mereka terlaksana sebaik mungkin.



PERSIAPAN JIHAD

Menurut imam Hasan AlBanna, seorang muslim yang ingin bekerja untuk perlulah menghiaskan diri mereka dengan sifat-sifat berikut:
1.       Memperbetulkan niat ikhlas kerana Allah SWT semata-mata. (سليم العقيدة)
2.       Melazimi ibadah-ibadah wajib dan sunat. (صحيح العبادة)
3.       Berusaha meninggalkan maksiat dan mengurangkan perkara makruh. (مجاهدة لنفسه)
4.       Sentiasa menambah ilmu pengetahuan dengan ilmu agama dan pengetahuan lain. (مثقف الفكر)
5.       Berhias dengan akhlak yang baik. (متين الخلق)
6.       Memperbaiki pergaulan dengan masyarakat agar mudah untuk mendekati dan didekati. (نافع لغيره)
7.       Mengekalkan tubuh badan yang sihat dan bertenaga.(قوي الجسم)
8.       Berdisiplin dengan masa dan gerakerja. (حريص على وقته)
9.       Mahir dalam pengurusan dan pentadbiran organisasi. (منظم في شؤونه)
10.   Memastikan keadaan kewangan yang tidak akan mengganggu kerja dakwah dan jihad. (قادرا على الكسب)

Rujukan:
Fiqh Jihad – Dr Yusuf Qardhawi.
Fiqh Islami wa Adillatuhu – Dr Wahbah AzZuhaily
Ghazwatul Fikr – al-Madinah International University
Risalah Taalim – Imam Hasan al-Banna

Disediakan oleh:

BADAN TARBIAH DAN DAKWAH, MAAHAD DARUL QURAN RUSILA, SESI 2013

No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....