Friday, September 6, 2013

KONSEP JIHAD (ماهية الجهاد)

SYLLABUS USRAH THANAWI 1
SIRI 4

PENGERTIAN JIHAD

Jihad berasal dari perkataan جُهْدُ  dengan maksud kepayahan atau جَهْدُ  dengan maksud kekuatan. Dari segi istilah pula jihad adalah merangkumi setiap perbuatan yang dilakukan secara bersungguh memerah keringat demi matlamat menegakkan agama islam.

Asas kepada kewajipan jihad adalah untuk memelihara perjalanan dakwah.

DALIL WAJIB BERJIHAD

1. Firman Allah SWT:

وجاهِدوا فى الله حق جهاده
Dan berjihadlah di jalan Allah dengan sebenar-benar jihadnya. [al-Hajj:78]

2. Firman Allah SWT:



إنما المؤمنون الذين آمنوا بالله ورسوله ثم لم يرتابوا وجاهدوا بأموالهم وأنفسهم في سبيل الله أولئك هم الصادقون
Hanyasanya oranh yang yang benar-benar beriman itu adalah mereka yang yakin kepada Allah dan rasulNya, kemudian tiada sangsi dalam imannya, dan berjihad dengan harta dan nyawa mereka ke jalan Allah. Merekalah orang-rang yang benar. [al-Hujurat:15]

3. Sabda Rasulullah SAW:

جاهدوا الكفار بأيديكم وألسنتكم
Berjihadlah keatas orang kafir dengan tangan dan lidah kamu [HR Ahmad]

4. Kita telah mempelajari bahawa berdakwah itu adalah wajib kepada semua golongan termasuk penjenayah, kerajaan, pelaku maksiat dan sebagainya. Sudah tentulah akan ada mereka yang tidak senang dengan teguran islam, lalu berusaha untuk menyekat dakwah pan permusuhan akan berlaku. Oleh kerana itu jihad menjadi wajib untuk melawan serangan musuh supaya terus disebar.

GAMBARAN JIHAD ZAMAN NABI.
Secara umumnya perjuangan nabi dalam menyebarkan islam dirangkum secara empat peringkat:

ERA MAKKI
1- Dakwah secara sembunyi; bermula dari wahyu pertama turun sehingga tahun ketiga menjadi nabi. Penyebaran islam hanya dilakukan kepada kaum kerabat terdekat jauh dari pengetahuan umum dan penuh rahsia.

2- Dakwah terang-terangan; bermula dari turunnya ayat فاصدع بما تؤمر وأعرض عن المشركين (Maka terus-teranglah menyampaikan suruhanku, dan jangan pedulikan tentangan musyrikin)[al-Hijr:94] sehingga nabi berhijrah ke Madinah. Apabila umat islam agak ramai, mereka diperintah untuk menyebarkan islam secara terbuka kepada masyarakat sekeliling tetapi tidak dibenarkan melawan musuh yang mengasari.

ERA MADANI
1- Jihad dengan peperangan mempertahankan diri/counter attack; Bermula dari penubuhan negara islam pertama Madinah sehingga peristiwa perjanjian Hudaibiah. Umat islam diizinkan untuk melawan musuh yang menyerang umat islam dan mereka juga diizin untuk menuntut bela ke atas kejahatan yang dilakukan musuh.

2- Jihad melawan sesiapa yang menolak islam; Bermula dari termeterainya perjanjian Hudaibiyah tahun ke-6 hijrah sehingga wafatnya Baginda SAW. Allah SWT mengizinkan supaya umat islam menyebarkan agama ke seluruh dunia dan melawan sesiapa sahaja yang tidak mahu membenarkan islam tersebar.

BENTUK JIHAD DARI AL-QURAN DAN SUNNAH

1. Jihad peperangan – Firman Allah SWT:

كتب عليكم القتال وهو كره لكم
Diwajibkan ke atas kamu pergi berperang, sedangkan ianya amat kamu benci.            [al-Baqarah:216]

2. Jihad di bidang ilmu – Firman Allah SWT:

وما كان المؤمنون لينفروا كافة فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين ولينذروا قومهم إذا رجعوا إليهم لعلهم يحذرون
Bukanlah semua orang beriman itu perlu keluar berperang semuanya. Perlu ada bagi setiap kumpulan itu satu golongan, untuk mendalami agama dan terus memperingati kaumnya apabila pulang (dari belajar), moga-moga mereka berawas. [al-Taubah:122]

3. Jihad dakwah dengan lidah – Firman Allah SWT:

وجاهدهم به جهادا كبيرا
Dan berjihadlah dengannya (al-Quran) dengan jihad yang besar [al-Furqan:52]

4. Jihad harta: Firman Allah SWT:

مثل الذين ينفقون أموالهم في سبيل الله كمثل حبة أنبتت سبع سنابل في كل سنبلة مائة حبة والله يضاعف لمن يشاء والله واسع عليم
Bandingan orang menginfakkan harta mereka di jalan Allah seperti seorang yang menanam sebiji benih. Lalu tumbuh darinya tujuh tangkai, setiap tangkai punya seratus biji benih, dan Allah akan mengganda (pahala) bagi siapa yang Dia kehendaki, Allahlah yang Maha Luas Pemilikan lagi Maha Mengetahui.
[al-Baqarah:261]

5. Jihad melawan hawa nafsu – Sabda Rasulullah SAW:

والمجاهد من جاهد نفسه في طاعة الله عزوجل 
Pejuang itu adalah mereka yang berjuang melawan nafusnya untuk mentaati Allah.
[HR Tirmizi]

KELEBIHAN JIHAD

1- Jihad adalah amalan paling afdal selepas amalan Fardu Ain. Pernah Rasulullah ditanya tentang siapakah manusia yang paling baik? Sabdanya: 

مؤمن مجاهد في سبيل الله بنفسه وماله
Orang beriman yang menjadi pejuang di jalan Allah dengan dirinya dan hartanya.
[HR Bukhari & Muslim]

2- Pahala bertambah sehingga kiamat; selamat dari seksa kubur; Sabda Rasulullah SAW:

رباط يوم في سبيل الله خير من صيام شهر وقيامه، وإن مات جرى عليه عمله الذي كان يعمله، وأجرى عليه رزقه، وأمن الفتان
Jihad menjaga sempadan (tempat pertembungan antara islam dan musuh) di jalan Allah lebih baik dari puasa sebulan beserta dengan Qiamullailnya. Jika mereka mati dalam keadaan sedang melakukan amalan itu, akan terus berjalan pahala amalan itu, dan terus diperjalankan rezekinya, dan aman daripada fitnah kubur. 
[HR Muslim]

3- Syurga Firdaus; Sabda Rasulullah SAW:

قال : إن في الجنة مائة درجة ، أعدها الله للمجاهدين في سبيله ، كل درجتين ما بينهما كما بين السماء والأرض ، فإذا سألتم الله فسلوه الفردوس ، فإنه أوسط الجنة ، وأعلى الجنة ، وفوقه عرش الرحمن ، ومنه تفجر أنهار الجنة
Sesungguhnya syurga itu ada 100 darjat, yang disediakan untuk pejuang di jalannya, jarak antara dua darjat adalah seperti langit dan bumi. Maka apabila kamu memohon, pohonlah syurga firdaus. Ianya adalah syurga yang paling baik dan paling tinggi, daripadanyalah punca aliran sungai-sungai syurga.
[HR Bukhari]

Rujukan:
Fiqh Jihad – Dr Yusuf Qardhawi.
Fiqh Sirah Nabawiyah – Dr Ramadhan al-Buti

Disediakan oleh:
BADAN TARBIAH DAN DAKWAH
MAAHAD DARUL QURAN RUSILA

SESI 2013


No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....