Friday, December 2, 2011

Demokrasi bukan untuk disembah!!




Saat Burma mula meloloskan diri dari cengkaman diktator, Malaysia pula tampil menggantikannya. inilah yang penulis dapat gambarkan apabila Rang Undang-undang perhimpunan aman diluluskan parlimen dalam keadaan yang cukup kontroversi.Dengan terbentuknya undang-undang yang menidakkan semua bentuk perhimpunan yang mengancam kedudukan kerajaan ini, semakin cukuplah syarat-syarat OKU dalam sistem demokrasi Malaysia. Dan semakin dekatlah ajal Malaysia menerima tempias 'arab spring' nanti.

Mungkin inilah sebabnya mengapa sebahagian pendokong islam menolak demokrasi sebagai wasilah dakwah. kotor, pelik, tak praktikal dan sebagainya. Tapi mengapa ada yang masih berdegil dengan method sebegini? Apa yang hebat sangat dengan demokrasi sehingga kalimah Allahuakbar, La Ilaha Illa Llah,hidup islam kadang-kadang diganti dengan hidup rakyat, reformasi ,ketuanan rakyat dan seumpamanya?

Demokrasi adalah berasal dari dua perkataan greek iaitu 'demo' yang bermaksud rakyat dan'crates'  iaitu kuasa. Secara istilahnya ia membawa makna satu sistem yang mengagungkan suara majoriti tanpa had atau dalam kata lain, rakyat berkuasa penuh menentukan hala tuju dan pembawakan sesebuah negara. Demokrasi dalam sebuah pakej lengkap mengandungi sistem pemerintahan berparlimen,berpilihanraya,bersuara,berhimpun,media bebas dan beberapa hak lagi yang diperkenalkan kepada rakyat. Perlaksanaan setiap item dalam pakej tersebut adalah bebas tetapi mestilah mengikut falsafah yang telah ditetapkan iaitu keadilan untuk setiap rakyat.

Lain pula dalam islam, hak rakyat atau majoriti mestilah tidak melanggari batasan syarak, atau dengan kata lain, rakyat bebas melakukan atau mewujudkan apa saja sistem asalkan tidak bercanggah dengan arahan Allah SWT. Jika tidak, permintaan rakyat tidak boleh dilaksanakan walaupun keseluruhan rakyat memilih untuk berbuat demikian.

Jika dikaji memang dalam islam membenarkan kita meniru apa sahaja perkara yang baik walaupun bukan diperkenalkan oleh islam, kerana sabda Raulullah "الحكمة ضالة المؤمن حيث وجدها فهو أحق بها", (kebijaksaan adalah barang tercicir milik orang islam, dimana saja yang dijumpai maka dialah yang berhak untuk mengambilnya). Saidina Umar meniru cara pentadbiran Rom dalam pengkelasan gaji dan sistem tadbir ketenteraan contohnya dari sudut cuti dan pembahagian rampasan perang. Sultan Al-Fateh juga mengupah pakar senjata Rom untuk membina meriam gergasi. Etika berpakain juga bergerak selari peredaran zaman tanpa melanggar batas aurat. Nabi sendiri mengiktiraf Dinar dan Dirham Jahiliyyah. Semua itu disadur kembali dengan ketulenan islam.

Secara kesimpulannya, falsafah demokrasi wujud dalam islam,namun terbatas dengan kehendak suruhan Allah. Ini yang dinamakan sebagai demokrasi terpimpin. slogan demokrasi adalah 'حكم الشعب فى الشعب للشعب ' (Pemerintahan rakyat,hak rakyat,untuk rakyat) dan slogan islam adalah 'ان الحكم إلا لله' (Tiada pemerintahan melainkan untuk Allah). Yang berbeza cumalah kuasa mutlak, dimana rakyat berkuasa mutlak dalam demokrasi dan Allah berkuasa mutlak dalam sistem islamik.

Demokrasi juga amat sinonim dengan sistem pemerintahan islam. Konsep syura menyerupai Parlimen, Bai`ah pemimpin era khulafa` ArRasyidin seolah-olah pilihanraya, zakat dan jizyah bak cukai masakini, malahan demonstrasi jalanan atau tunjuk perasaan  pernah direkod di zaman Rasulullah oleh seorang sahabat yang menuntut hak daripada jirannya.

Demokrasi muncul untuk menggantikan sistem-sistem pemerintahan yang tidak adil dan penuh kekurangan seperti sistem monarki, diktator dan sistem kasta. Islam juga sehaluan menentang pemerintahan-pemerintahan sedemikian. Dalam keadaan islam yang teruk dijarah kala awal perkenalan demokrasi, mujaddid islam melihat demokrasi adalah tangga paling selamat untuk meninggikan islam. Sesiapa saja boleh memerintah dalam demokrasi asalkan berjaya menawan hati majoriti. Tugas yang perlu dilakukan adalah mempromosikan produk islam agar mendapat kepercayaan daripada orang ramai, sungguh mudah teorinya!

Memang di awal ijtihad ini, ramai agamawan yang ragu-ragu dan menentang bidaah yang dibuat ini kerana demokrasi merupakan suatu perkataan asing dalam islam,seolah-olah ajaran sesat. Namun itu tidak mematahkan semangat para mujaddid dalam memperkenalkan pendekatan silmiyyah baru ini kepada dunia islam. Mereka terus menceburi bidang demokrasi walaupun pihak musuh tahu akan bahaya fahaman demokrasi ini jika dibiar begitu sahaja tanpa kawalan kotor. Mereka sedaya upaya memperbetulkan amalan demokrasi mengikut falsafahnya yang sebenar kerana musuh telah menutup kembali ruang demokrasi secara halus dan menyalahfahamkan amalan demokrasi dek bimbang akan kebangkitan islam, kerana islam adalah agama fitrah dan jika rakyat mengikut kehendak fitrah masing-masing, sudah tentulah islam yang akan dipilih.

Setelah dekad bersilih ganti, hari ini terbukti demokrasi merupakan senjata ampuh untuk menonjolkan islam. Walaupun liku yang dilalui amat getir dan sempit sehingga ada dipenjara,digantung,dipulau serta diseksa bagai binatang, namun sakit itu tidak terasa apabila islam sudah mula menjadi perhatian masyarakat dunia. Ditambah dengan kebobrokan sistem Kapitalis dan Sosialis, islam seolah-olah diberi mandat untuk membaiki kebobrokan tersebut.

Lihat sahajalah di Malaysia, bilamana ada sebuah parti yang dijadikan platform untuk berdakwah, bukan islam semakin mengenali Allah, Nabi Muhammad dan AlQuran. Ada diantara mereka yang belum islam mampu membaca alQuran, ada yang mampu berpuasa bulan Ramadhan, ada yang sudah tahu batas pergaulan antara jantina, malahan sudah berduyun-duyun telah diislamkan. Walaupun pendekatan pemimpin parti agak keras dalam mempertahankan hak islam contohnya hudud, namun ianya semakin diterima dan disokong setelah sesi pemahaman giat dijalankan. Kadang-kadang bukan islam lebih memahami tuntutan hudud daripada orang islam sendiri. Ditambah dengan permuafakatan strategi bersama parti bukan berteras islam, hudud yang dahulunya ditentang keras bertukar kepada membina kefahaman untuk menyokong hasil dari pesona indah gambaran sebenar hudud yang diolah.

Mengapa islam masih belum memerintah bukan disebabkan silap ijtihad untuk menceburi demokrasi, tapi demokrasi yang diceburi amat cacat hari ke hari. penipuan dalam pilihanraya, media berat sebelah, ekspoloitasi agensi kerajaan dan banyak lagi bentuk helah yang digunakan dalam topeng demokrasi menyebabkan parti islam selalu tertindas dan kehendak rakyat selalu dinafi. Sebab itulah pimpinan islam seantero dunia melaung-laungkan demokrasi tulen dan berjuang mempertahankannya,semata-mata untuk masa depan islam.

Sebaliknya bila demokrasi diamalkan sejujurnya, elNahda menang dengan penuh bergaya, Mesir semakin memihak kepada Ikhwanul muslimin dan raja Maghribi terpksa melantik ketua kerajaan daripada kalangan ahli parti islam dek keputusan pilihanraya. Panulis yakin Libya, Yaman, Syria bahkan Malaysia akan turut menerima tempias yang sama.

Inilah keramatnya demokrasi.

(deadly smile)
Fri 02/12/11 = 6/1/1433h
3.13pm



No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....