Thursday, December 15, 2011

ILHAM HUMAIRA; ikatan sebuah istikharah (bab III)

Bab 3: فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله
Akhirnya Ilham mengambil keputusan untuk singgah di rumah Pak Natsir. Rumah bujang yang sering dikunjungi tetamu itu menyambut kehadiran Ilham seperti kebiasaan. Tiada tuan rumah yang datang di mukapintu dan tiada juadah disediakan kerana orang yang bertamu biasanya datang bukan dengan niat ziarah, tapi sekadar melepak dan bersembang semata-mata. Ada yang menjadikannya tempat persinggahan rehat jika ke Pasar Sarijeh, pasar lama yang penuh dengan aneka barang dapur dan khazanah Syam.
Mungkin kerana itulah Ilham memilih rumah tersebut sebagai tmpat melabuhkan lara jiwanya. Dia tidak mahu diganggu. Ragam ahli baytnya yang seramai 7 orang sudah tentu akan menambah keserabutannya jika dia pulang ke rumah sendiri. Ilham perlukan ketenangan. Dia terus merebahkan diri di atas sofa bilik Pak Natsir dengan lengannya menutup muka melakonkan watak orang tidur. Fikirannya terus mengenang nasib yang menimpa dirinya.
Dia tidak sedikitpun menyalahkan Ning atas semua ini. Mungkin inilah balasan Allah terhadap dosa-dosa lama Ilham. Kaffarah ini amat berat untuk ditanggung namun setelah cuba dikenang kembali kesilapan-kesilapan silam yang telah Ilham lakukan, balasan ini dirasakan setimpal. Sudah berapa ramai hati yang telah hancur disakiti Ilham. Dan telah berapa ramai diri yang telah terseksa dek penangan nafsu jahat dia. Banyak mana juga airmata yang telah gugur kerana perangai Ilham.
Memang Ilham dahulu seorang yang suka mempermainkan perasaan orang. Yang penting baginya adalah memuaskan tuntutan jiwa mudanya. Dia bangga jika ada yang tergila-gilakannya. Pasangannya sering bertukar-tukar dan bertambah-tambah. Pantang ada yang dahi licin melintas, pasti akan cuba diayatnya. Handphone yang pertama kali dibeli tahun 2004 dimanfaatkan untuk memenuhi nafsu serakahnya. Lebih dari itu, hidupnya amt jauh dengan tuhan. Berhibur, berfoya-foya, merayap ke sana ke mari, melanggar undang-undang dah menjadi tabiat kesukaanya. Nasihat ibubapa serta ustaz dibakulsampahkan saja dengan sia-sia.
Kini Ilham sedar, semua perbuatan buruk ada balasannya. Walaupun sejak menjejakkan kaki ke Bumi Anbiya` Ilham telah tekad untuk meninggalkan semua kisah hitam dirinya, namun hutang tetap perlu dibayar. Doa-doa orang yang dizalimi tiada hijabnya. Rintihan orang-orang yang telah Ilham zalimi pasti Allah mendengarnya. Menyakiti hati insan lain akan dibalas dengan kesakitan hati juga. Menafikan hak orang lain juga akan mendapat balasan penafian hak mereka kelak, itulah yang dijanjikan oleh Allah SWT samada didunia, alam kubur mahupun di neraka nauzubillah. العقاب على جنس المعاصي. Semoga dengan balasan dunia ini diterima dengan penuh taubat dan keinsafan, dan semoga akhirat kelak Ilham akan terlepas dari seksaan neraka sebagaimana orang yang dijatuhkan hukuman hudud, dosa mereka akan terhapus. Inilah rahmatnya Allah yang Maha Penyayang.

No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....