Saturday, August 3, 2013

FATHUL MAKKAH MENJELANG MUKTAMAR

Peristiwa penting berlaku pada bulan Ramadhan di era pengsyariatan adalah Pembukaan kota Mekah. Ia adalah bukti kemenangan yang dijanjikan Allah sekian lama buat pejuangnya. Ia adalah hasil kepintaran Rasulullah dalam berpolitik sehingga mampu masuk ke pusat pentadbiran dunia arab itu tanpa sebarang pertumpahan darah.

Kisahnya bertitik tolak dari mimpi benar nabi bahaw beliau memasuki kota Mekah, lalu dipersiapkan rombongan muslimin seramai 1500 orang untuk menunaikan umrah, namun Allah SWT menggantikan perancangan mereka dengan termeteraikan perjanjian Muslimin-Quraisy yang disebut sedabai Sulhul Hadaibiyah.

Walaupun perjanjian tersebut berat sebelah di perkiraan manusia, namun berkat adab berjemaah yang dipatuhi muslimin, Allah mengurniakan kemenangan pada islam dua tahun selepasnya. Dengan kemenangan itu, semua bangsa mengakui kehebatan orang islam dan tidak berani main-main dengan islam.

Fathul Makkah banyak mengajar kita tentang strategi dan disiplin untuk mencapai kemenangan. Antara yang dapat digariskan adalah:

1-      Sentiasa patuh akan keputusan pucuk pimpinan walaupun tidak bersetuju.
2-      Sentiasa yakin akan janji Allah untuk memenangkan islam.
3-      Berpolitik sebagai medium memartabatkan islam adalah suatu jalan yang tidak boleh diabaikan.
4-      Tidak melanggari syariat islam dalam setiap gerak kerja.
5-      Menampilkan kemegahan islam, agar musuh gerun dan tidak melawan seperti cara Rasulullah menampakkan kekuatan islam dihadapan pimpinan Quraisy, Abu Sufyan bin Harb.
6-      Oranisasi islam perlu dipimpin oleh yang celik Quran dan sumber hukum yang lain supaya tidak lari dari prinsip gerakerja islam.
7-      Organisasi juga disusun dengan teratur memanfaatkan kepakaran setiap bidang dengan pembahagian tugas yang menyeluruh.
8-      Menjaga kerahsiaan strategi dan keputusan dari tersebar.
9-      Cara memperbetul kesalahan ahli jemaah yang baik; seperti kisah Hatib bin Abi Baltaah.
10-   Harus untuk bekerjasama dengan kuffar selagi menguntungkan islam, tanpa meletakkan wala` sesama mereka.



Apabila kemenangan telah tercapai, dua perkara awal yang nabi SAW lakukan perlu diberi keutamaan.
1-      Sujud mengsyukuri anugerah itu. Tawaduk dan tidak mendabik dada mengakui kemenangan adalah kerana usaha dan strategi sendiri. Kembalikan semua pujian kepada Allah SWT.
2-      Hapuskan semua saki baki ajaran Jahiliyyah, bukan menghukum pesalah dahulu. Berusaha merubah dasar sebelum ke peringkat perlaksanaan.

(Rujukan; Fiqh Sirah Nabawiyah; Dr Muaffaq Salim Nuri)


No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....