Sunday, November 3, 2013

RESPON TERAKHIR BUAT YB KS

Terima kasih sekali lagi kepada YB KS atas kesudian membalas tulisan saya dan Imran. Semoga pengorbanan masa dan fikiran untuk sebuah artikel balas itu mendapat balasan setimpalnya dari Allah.

Alhamdulillah, bagi saya tulisan YB KS itu telah jelas menunjukkan titik perbezaan antara kita dan bagi saya, kita telah berjaya tanganinya secara sihat. Saya juga rasakan perkara ini tidak perlu dipanjangkan lagi dan harus diakhiri dengan ukhuwwah.

Sebagai penutup memandangkan YB sendiri menyatakan ia respon terakhir bagi saya, mungkin ada beberapa point sebagai nota untuk YB.

1. Pertembungan idea

Saya berpendapat untuk jawatan timbalan presiden memerlukan seorang pakar politik serta pakar agama. YB pula hanya meletakkan pakar politik sebagai syarat tunggal dan bakinya hanya nilai tambah. OK. Kita berhak untuk berbeza.

Saya melihat demikian kerana PAS adalah sebuah gerakan islam (bukan parti politik semata) berbeza dengan negara lain yang memisahkan secara terpaksa antara gerakan mereka dan parti seperti Ikhwanul Muslimin Mesir yang bertanding atas tiket Freedom and Justice Party. YB pula melihat PAS memainkan peranan secara core bussiness di lapangan politik.

2. Perjanjian hudaibiah

Jika YB bawa fakta bahasa untuk menyangkal hujah saya, maka YB terlebih dahulu perlu melihat lafaz 'man' dihadapan. Man dalam bahasa arab adalah lafaz nakirah yang umum meliputi mufrad,muthanna atau jamak dan muzzakkar atau muannas.

Satu lagi, kebanyakan ayat al-Quran datang dalam lafaz muzakkar. Contohnya ayat:

وأقيموا الصلاة
Dan dirikanlah oleh kamu akan solat.

Bentuk arahan itu menggunakan dhamir muzakkar, apakah itu bererti wanita tidak wajib mendirikan solat?

Contoh ayat lain:
ولا تشرك بالله
Dan janganlah kamu mengsyirikkan Allah

Adakah larangan yang mengguna dhamir muzakkar bermaksud wanita boleh untuj syirikkan Allah?

Saya boleh terima ini sebagai perbezaan pandangan antara ulama', jika YB boleh datangkan sumber pendapat tersebut dan tidak hanya copy gambar pernyataan sebaris yang entah dari mana datangnya.

Ini sahajalah yang saya fikir boleh untuk ditulis sebagai menyahut hasrat YB untuk menghentikan perbahasan kita. Jika dipanjangkan lagi, mungkin akan mempengaruhi perwakilan yang akan menjadi pemilih pada Muktamar nanti. Keduanya, mungkin secara tidak sedar kita akan membuka rahsia-rahsia parti yang sulit terutamanya melibatkan nama-nama individu. Lagipun YB antara kepimpinan utama parti. Bimbang pendapat peribadi disalah ertikan sebagai mewakili parti.

Saya harapkan kita boleh ber'wacana' lagi dalam isu seterusnya tanpa menyentuh aspek senoriti dan jawatan.

Sebelum terlupa, takziah saya ucapkan andai laporan dalam Malaysian Insider berhubung keputusan mahkamah terhadap YB itu benar. Saya doakan YB terus istiqamah memacu PAS dengan panduan al-Quran dan sunnah setepatnya dan menyingkirkan segala panduan yang tidak menepati keduanya.

Terima kasih, Allahu Akbar!

1 comment:

Guane gamok? komen skit....