Tuesday, July 16, 2013

KITA INSAN TERPILIH

Nabi SAW bersabda:

اللهم بارك لنا في رجب وشعبان وبلغنا رمضان
Ya Allah, berkatilah kami pada bulanRejab dan Syaaban, dan berilah peluan kami untuk menjadi tetamu Ramadhan.

Membelek akhbar sinar harian semalam, sangat memilukan hati kerana ramai yang mati terbunuh di negara ini. Ada guru yang ditembak, ada yang dilibas pedang samurai, pengantin bau diculik sehingga dibunuh dan yang paling menyedihkan, mereka meninggal alam fana ini sebelum sempat menjadi tetamu Ramadhan, tentu sekali mereka bukan orang-orang yang terpilih untuk menjadi tetamuNya,  tersungkur di gerbang Ramadhan

Persoalannya adalah kenapa kita yang terpilih? Kenapa aku dan bukan mereka? Tentu sekali adalah kerana kita ini insan pilihan Allah. Allah masih menyayangi kita dan masih ingin memberi peluang kita merebut 1001 rahmat yang ada pada bulan ini, bagi menampung dosa-dosa yang kita lakukan.

Ketahuilah, pahala sehari berpuasa ramadhan itu tidak mampu ditandingi walau kita berpuasa seumur hidup pada bulan selainnya. Setiap amalan sunat diganjar seperti pahala amalan fardu, dan setiap amalan fardu itu diganjar dengan 70 kali ganda pahala.

Amat bertuahnya kita hidup dibulan ini. Bulan dimana setiap nafas yang diseduthembus oleh tubuhpun diberi pahala, tidur kita juga pahala, makan juga pahala.


Marilah kita gunakan yang diberikan ini untuk merubah diri. Berazamlah untuk memulakan kehidupan baru yang lebih bertaaqwa. Berkat bulan mulia ini, InsyaAllah semua cita-cita akan menjadi realiti, jika kita sentiasa yakin kepada Allah.

2 RAMADHAN/ 10 JULAI /SURAU PAK KATAK

No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....