Tuesday, February 21, 2012

ISRAEL JUGA BERHAK

Bukan ingin membela sesiapa, bukan jua ingin membidas mana-mana pihak. Artikel ini ditulis hanya untuk perkongsian ilmiah tentang isu Palestin. Umum mengetahi isu Palestin adalah isu sejagat dan isu agama. Ia bukan isu hak asasi, ia bukan isu bangsa, bukan isu politik semata-mata.

Dalam mengambil tahu isu negara Israel/Palestin, kita mestilah mengetahui akan kedudukannya mengikut sejarah dan syariah

HAK TANAH QUDS MENGIKUT SEJARAH

Israel adalah nama gelaran Nabi Yaakub AS (rujuk bidayah wal nihayah: Ibnu Kathir). Dialah bapa keturunan Bani Israel. Dan semua nabi-nabi bermula dari Adam AS hinggalah Muhammad SAW membawa akidah kepercayaan yang satu, iaitu beriman dengan keenam-enam rukun iman walaupun rukun islam dan syariat mereka berbeza.

Yahudi pula adalah keturunan Nabi Yaakub yang dipimpin oleh Nabi Musa AS dengan Taurat sebagai kitab panduan. Merekalah yang pada awalnya diberikan hak untuk membebaskan bumi al-Quds dari kekufuran dan syirik khurafat manusia sebelumnya.

Namun setelah itu mereka kembali kufur kepada Allah SWT. Arahan supaya keluar berjihad tidak diendahkannya. Maka Allah menghukum mereka dengan mengusir dari bumi al-Quds selama 40 tahun lalu generasi mereka mati dalam tempoh pengusiran tersebut termasuk Nabi Musa AS.
Ceritanya terkandung dalam Friman Allah SWT:

وإذ قال موسى لقومه يا قوم اذكروا نعمة الله عليكم إذ جعل فيكم  أنبياء وجعلكم ملوكاً وآتاكم ما لم يؤت أحداً من العالمين http://www.islamdoor.com/k/mid-icon.gif يا قوم ادخلوا الأرض المقدسة التي كتب الله لكم ولا ترتدوا على أدباركم فتنقلبوا خاسرين http://www.islamdoor.com/k/mid-icon.gif قالوا يا موسى إن فيها قوماً جبارين وإنا لن ندخلها حتى يخرجوا منها فإن يخرجوا منها فإنا داخلون http://www.islamdoor.com/k/mid-icon.gif قال رجلان من الذين يخافون أنعم الله عليهما ادخلوا عليهم الباب فإذا دخلتموه فإنكم غالبون وعلى الله فتوكلوا إن كنتم مؤمنين http://www.islamdoor.com/k/mid-icon.gif قالوا يا موسى إنا لن ندخلها أبداً ما داموا فيها فاذهب أنت وربك فقاتلا إنا هاهنا قاعدون http://www.islamdoor.com/k/mid-icon.gif قال رب إني لا أملك إلا نفسي وأخي فافرق بيننا وبين القوم الفاسقين http://www.islamdoor.com/k/mid-icon.gifقال فإنها محرمة عليهم أربعين سنة يتيهون في الأرض فلا تأس على القوم الفاسقين 
20.  Dan (Ingatlah) ketika Musa Berkata kepada kaumnya: "Hai kaumku, ingatlah nikmat Allah atasmu ketika dia mengangkat nabi nabi diantaramu, dan dijadikan-Nya kamu orang-orang merdeka, dan diberikan-Nya kepadamu apa yang belum pernah diberikan-Nya kepada seorangpun diantara umat-umat yang lain".
21.  Hai kaumku, masuklah ke tanah Suci (Palestina) yang Telah ditentukan Allah bagimu[409], dan janganlah kamu lari kebelakang (karena takut kepada musuh), Maka kamu menjadi orang-orang yang merugi.
22.  Mereka berkata: "Hai Musa, Sesungguhnya dalam negeri itu ada orang-orang yang gagah Perkasa, Sesungguhnya kami sekali-kali tidak akan memasukinya sebelum mereka ke luar daripadanya. jika mereka ke luar daripadanya, pasti kami akan memasukinya".
23.  Berkatalah dua orang diantara orang-orang yang takut (kepada Allah) yang Allah Telah memberi nikmat atas keduanya: "Serbulah mereka dengan melalui pintu gerbang (kota) itu, Maka bila kamu memasukinya niscaya kamu akan menang. dan Hanya kepada Allah hendaknya kamu bertawakkal, jika kamu benar-benar orang yang beriman".
24.  Mereka berkata: "Hai Musa, kami sekali sekali tidak akan memasuki nya selama-lamanya, selagi mereka ada didalamnya, Karena itu pergilah kamu bersama Tuhanmu, dan berperanglah kamu berdua, Sesungguhnya kami Hanya duduk menanti disini saja".
25.  Berkata Musa: "Ya Tuhanku, Aku tidak menguasai kecuali diriku sendiri dan saudaraku. sebab itu pisahkanlah antara kami dengan orang-orang yang fasik itu".
26.  Allah berfirman: "(Jika demikian), Maka Sesungguhnya negeri itu diharamkan atas mereka selama empat puluh tahun, (selama itu) mereka akan berputar-putar kebingungan di bumi (padang Tiih) itu. Maka janganlah kamu bersedih hati (memikirkan nasib) orang-orang yang fasik itu."
27.  Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putera Adam (Habil dan Qabil) menurut yang Sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan korban, Maka diterima dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). ia Berkata (Qabil): "Aku pasti membunuhmu!". Berkata Habil: "Sesungguhnya Allah Hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa".

[409]  Maksudnya: tanah Palestina itu ditentukan Allah bagi kaum Yahudi selama mereka iman dan taat kepada Allah.

Setelah tempoh itu mereka kembali beriman di bawah pimpinan Nabi Yusha` dan sekali lagi tinggal di sana. Padanya di utus Nabi Daud Sulaiman dan ramai lagi. Namun Bani Israel seringkali mengingkari Nabi-nabi mereka.

Sehinggalah dibangkitkan pula Nabi Isa AS membawa syariat Nabi Musa, malangnya mereka ditentang kerajaan Bani Israel yang berkuasa tatkala itu. Berjuanglah baginda menegakkan akidah islam bersama hawariyyun sehingga baginda di angkat ke langit. Maka berleluasalah kekufuran dan terselewenglah ajaran islam kerana menganggap Nabi Isa anak tuhan pasca pengangkatannya ke langit oleh Allah SWT. Hari ini mereka menggelar ajaran tersebut sebagai Kristian.

Setelah lama diperintah ahli kitab, Umar Ibn Khattab sekali lagi mengembalikan Bumi al-Quds dibawah takhta islam. Bermula itulah berlaku perebutan dengan tentera Salib dari Eropah (Rom) sebelum Zionis semenjak 1897 turut serta merebutnya dari umat islam dengan pakatan licik bersama tentera salib.
Hinggalah ke hari ini, usaha zionis itu berhasil sudah.

Sebenarnya palestin didiami oleh suku sakat berbangsa arab. Nama Palestin diambil sempena nama golongan Filastiniyyun dari kaum Kanaaniyyun. Merekalah penduduk asal sebelum Bani Israel.

HAK TANAH QUDS MENGIKUT ISLAM

Ianya bumi kiblat pertama umat Nabi Muhammad SAW sebelum diubah ke Makkah. Nama al-Quds adalah bermakna ‘yang suci’. Masjid al-Quds adalah tempat ibadat ketiga kepada umat islam selepas Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Sabda Rasulullah:

"لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد: المسجد الحرام، ومسجد الرسول صلى الله عليه وسلم، ومسجد الأقصى."

Ianya ditambah lagi dengan rangkaian sumpah Allah SWT dalam surah AtTiin

"والتين والزيتون وطور سينين وهذا البلد الأمين"

1.  Demi (buah) Tin dan (buah) Zaitun (Merujuk kepada pengikut Injil/Kristian),
2.  Dan demi bukit Sinai (merujuk kepada pengikut Taurat/Yahudi),
3.  Dan demi kota (Mekah) Ini yang aman (Merujuk kepada pengikut Quran/Islam),

Menjadi kewajipan bagi sekalian umat islam mempertahankan tanah suci tersebut dalam apa jua bentuk sekalipun sebagaimana dipertahankan bumi Makkah. Tidak kira bangsa arab, melayu, cina mahupun bani israel sekalipun wajib menegakkan pemerintahan islam disana.

Diperintahkan Musa membawa Bani Israel masuk adalah untuk membebaskan bumi tersebut dari kekufuran. Tatkala mereka tidak lagi beriman, mereka kembali diusir. Dan mereka pulang ke Palestin kali kedua setelah beriman di zaman Yusha`.

KEDUDUKAN SEKARANG.

Gerakan licik Zionis (Pakatan sesat Yahudi dan Kristian) dengan memperalatkan kuasa besar dunia telah berjaya menjajah al-Quds dan merampas keamanan dari umat islam. Dengan menggunakan sekutunya Amerika, Israel telah ‘menyucikan’ perbuatan mereka dengan memperalatkan PBB. PBB sendiri ditubuhkan untuk mengiktiraf kewujudan negara haram Israel.

Lalu dengan berbagai alasan termasuklah memutar belit al-Quran, mereka menyatakan bahawa Palestin adalah bumi asal mereka. Lalu menamakan seluruh tanah terbabit dengan nama ISRAEL, kecuali GAZA dan TEBING BARAT yang diberikan hak autonomi kepada kerajaan Palestin, masing-masing ditadbir oleh parti HAMAS dan Fatah(PLO).

HAK SEBENAR

Samada dari sudut sejarah terawal ataupun syariah, Palestin bukan lagi milik Yahudi dan mereka harus keluar dengan dosa-dosa mereka.

Quran menegaskan hak Palestin hanyalah untuk orang beriman dan bukan hak sesebuah keturunan, bangsa,kaum mahupun hak kependudukan asal. Selagi mana seseorang itu beriman, Palestin adalah hak mereka.

Mengikut hak penduduk terawal pula, ternyata kaum Bani Israel bukanlah bangsa terawal menemui tanah Palestin. Mereka masuk setelah diarah oleh agama islam.

Maka jelaslah kita bahawa Palestin bukan milik Yahudi dalam apa jua keadaan sekalipun dan ia mesti dikembalikan kepada umat islam yang asal. Samada dari segi Undang-undang antarabangsa ataupun syariat islam, Israel tetap bersalah.

JIKA ISRAEL BERUNDUR DARI PALESTIN, KE MANA HALUAN MEREKA?

Samada Israel berundur atau diundurkan, mereka harus mendapat hak untuk mendiami mana-mana tempat sebagai ganti. Langkah yang perlu diambil adalah:
1.      Menghadapkan penguasa Israel ke mahkamah antarabangsa atas jenayah kemanusiaan yang dilakukan.
2.       Harus berundur dari tampuk pemerintahan Palestin
3.       Yahudi keseluruhannya harus keluar dari Bumi Palestin.
4.       Jika Yahudi memeluk islam, mereka perlu diberikan hak untuk tinggal di Palestin tanpa menafikan hak pemilikan umat islam terdahulu.
5.       Yahudi yang tiada kaitan dengan jenayah kemanusiaan haruslah dikembalikan ke tempat asal mereka (Jika datang dari Jerman, kembali ke Jerman.)
6.       Jika mereka merupakan generasi yang berasal usul dari Palestin (lahir di Palestin) ataupun muslim asal yang telah diyahudikan, mereka boleh terus tinggal di Palestin walaupun tidak menganut Islam.
7.       Harus bagi kita mengiktiraf kerajaan yang ditubuhkan israel di tanah selain Palestin (Jika cukup syarat yang ditetapkan PBB).

Walaupun umat islam diberitahu oleh Nabi bahawa Yahudi tidak akan selama-lamanya redha terhadap kita, ianya bukan bermakna kita patut melayani mereka seperti binatang dan menafikan hak mereka sebagai seorang manusia. Keadilan islam harus dipamerkan samada dalam bentuk cadangan, resolusi mahupun apa jua perjanjian.

Ianya bukan bermakna kita tidak mempercayai peringatan Nabi bahawa keamanan hanya akan dicapai dengan terbunuh Yahudi seta dajal ditangan tentera Nabi Isa, tetapi untuk menunggu saat itu kita haruslah berahlak dan berpolitik mengikut acuan islam terhadap setiap orang.

Ambil iktibar dari peristiwa perjanjian Hudaibiah. Walaupun Rasulullah tahu pihak Quraisy akan memungkiri janji, baginda tetap memeterai perjanjian bersama. Ini yang disebut sebagai Siasah Syar`iyyah.

Yang salah tetap dihadapkan ke mahkamah. Namun yang tidak bersalah tidak patut dinafikan hak mereka. Melindungi hak Yahudi itu perlu, jika mereka ingin menubuhkan negara israel pun harus dihormati, akan tetapi bukan dengan mengiktiraf Negara Israel di bumi Palestin.

Itulah keadilan sebenar dan itulah hak asasi manusia sebenar. Mengiktiraf kerajaan Israel di bumi Palestin sebenarnya menafikan hak asasi orang Palestin.



Sumber:
Al-Quran
Hadith
bidayah nihayah – Ibn Kathir
Palestin – dari perampas jalanan ke peta jalanan - DS TG Abdul Hdi Awang

No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....