Sunday, April 20, 2014

HUDUD PRIVATE BILL

Dah kecoh kembali pasal hudud. Ramai yang suarakan kebimbangan fasal ni.

Jom kita tengok angka sekejap. Jumlah MP muslim ialah 137.
UMNO 88,
PAS 21
PKR 16
DAP 2
PBB 10

Kalau semua MP PR sokong baru 38

Kalau PAS+UMNO baru 109.

Kalau semua MP islam setuju baru 137.

Meluluskan pindaan Akta Mahkamah Syariah perlukan sokongan 2/3 MP iaitu 148 orang. Kita masih kekurangan 11.

Dengan maksud lain, pindaan ini perlukan sokongan non-muslim juga. Kita yakin ada MP non-muslim yang akan sokong usul ini.

Membawa private bill telah membuktikan kesungguhan PAS menegakkan perintah Allah di Malaysia melalui lunas demokrasi yang ada. Kita lihat pula bagaimana reaksi muslim dari BN sendiri yang selama ini cabar usul ini dibawa ke Parlimen. Adakah mereka selama ini bersungguh atau hanya meraih sokongan melayu?

Isu ini sebenarnya tidak menguntungkan BN sebaliknya semakin merugikan mereka. Kajian pasca PRU13 baru-baru ini mendapati UMNO memainkan isu menggambarkan PAS tidak lagi memperjuangkan islam, sebaliknya menonjolkan UMNO pejuang islam sebenar melalui isu kalimah Allah, parti ajaran sesat dan isu Anwar-Israel.

Reaksi UMNO terhadap private bill dapat membuka mata beberapa lagi pengundi melayu tentang hakikat perjuangan parti itu. Ini yang diperlukan PR untuk terus menuju Putrajaya kerana sokongan bukan melayu terhadap PR sudah sampai ke siling. Fokus sekarang ialah meraih sokongan melayu muslim. Tidak mengapa undi non-muslim sedikit terjejas asalkan pulangan pengundi melayu lebih lumayan.

Ini strategi politik. Jangan cepat melenting hanya sebab nak kekalkan sokongan yang ada. Melayu adalah teras utama kuasa politik Malaysia.

Kita cuma boleh kekal dengan status quo sebagai pembangkang menjelang PRU14 dan PRU-PRU seterusnya ini selagi kerusi melayu tidak berjaya ditambah. Mungkin jurang kerusi kita makin bertambah dengan persempanan semula lepas ini.

Lagipun ura-ura sokongan non-muslim terhadap PR akan kurang jika bercakap tentang hudud juga sudah perlu dikaji balik. Non-muslim sudah tidak fobia tentang hudud seperti dulu. Non-muslim tidak lagi menerima maklumat melalui akhbar UMNO sebaliknya lebih suka mendengar ceramah di masjid. Mereka cukup terbuka. Kalau soal perbankan pun mereka lebih yakini islam, apa kita perlu gusar lagi sekarang? Adakah kerana tidak yakin hudud boleh menyebabkan non-muslim kembali percaya pada UMNO? Mereka tak sebodoh kebanyakan melayu.

Saya harap MP muslim PR tidak lagi mempertikai isu private bill dari Kelantan ini. Sudah-sudahlah timbulkan polemik kebimbangan terhadap sokongan. Skrip sudah perlu diubah. Tunjukkan perpaduan untuk mengenakan UMNO dan BN.

Pun begitu, saya rasa MP non-muslim dari PR lebih cepat faham strategi ini. Dan saya yakin, saya tidak berseorangan dengan pendapat ini. Inilah juga pandangan rakan-rakan generasi baru anak muda Terengganu-JJians.

No comments:

Post a Comment

Guane gamok? komen skit....