SIRI III:
Sebelum ini, islam bernaung di bawah satu
khilafah yang memusatkan segala gerakerja islam dengan tersusun mengikut
hierarki. Namun apabila khilafah islamiyah terakhir (Uthmaniyyah) jatuh, umat
islam di seluruh dunia seolah-olah hilang tempat bernaung.
Melihat kepada kekurangan besar ini, dengan pihak musuh yang sedang
bersatu untuk melenyapkan islam di muka bumi ini, Allah SWT ilhamkan beberapa
orang hambanya untuk menubuhkan jamaah islamiah bagi menampung peranan
khilafah. Maka lahirlah jemaah islam seperti Ikhwanul Muslimin di Mesir, Jamaat
islami Pakistan , Hamas Palestin, Sarekat Islamiah dan Masyumi di tanah melayu
dan beberapa lagi di serata dunia. Semua pada awalnya tertubuh atas dasar jihad
dan bekerja demi mengembalikan khilafah islamiah. Masing-masing bangkit meniup
kembali kesedaran untuk bersatu di atas satu wadah dan bergabung dengan jemaah
di negara-negara lain dengan cita-cita dan dasar yang sama.
Namun gejala baru yang timbul setelah berdekad jemaah-jemaah ini
bergerak di tempat masing-masing adalah munculnya jemaah-jemaah baru diasaskan
orang islam sendiri didalam kawasan dan masyarakat yang telah wujud jemaah
sedia ada. Kebanyakannya ditubuhkan kerana merasakan jemaah sedia ada tidak
menjalankan gerakerja mengikut cara yang betul dan banyak kekurangan.
Lebih malang apabila jemaah baru ini menumpukan gerakerja kepada ruang
yang tertentu sahaja tanpa meluaskan skopnya, iaitu tidak bersifat syumul
seperti amar makruf tanpa nahi mungkar, dakwah fardi tanpa dakwah jamaai,
dakwah tanpa siasah, siasah tanpa tarbiyah serta berbagai lagi kekurangan.
Mereka menganggap islam itu boleh tertegak dengan cara-cara yang tertentu
sahaja dan menolak cara yang digunakan pihak lain.
CONTOH-CONTOH JEMAAH ISLAM YANG MENGGUNAKAN PENDEKATAN
SEMPIT
1. POLITIK
Gerak kerja mereka hanya tertumpu untuk
menang dalam pilihanraya walau apa cara sekalipun. Kadang-kadang menghalalkan
apa yang ditegah dalam islam. Soal pemantapan akidah, pemerkasaan ibadah dan
penjelasan fikrah islamiah dikesampingkan.
2. DAKWAH FARDI
Percaya bahawa islam akan tertegak dengan
berdakwah mengikut cara nabi dahulu, iaitu pintu rumah ke rumah dan mengajak
manusia kembali ke jalannya dengan wasilah bersemuka sahaja dan mengabaikan
faktor lain.
3. SUFI
Menurut mereka, islam akan tertegak dengan
sendiri jika masing-masing orang islam menumpukan soal pembersihan jiwa dari
sebarang perkara dunia. Mereka memencilkan diri dari urusan sesama manusia dan
hanya melakukan amalan-amalan yang melibatkan diri dengan Allah sahaja seperi
zikir, wirid, solat, puasa, tilawah al-Quran dan bermunajat sahaja.
4. KEBAJIKAN
Dengan membantu manusia yang memerlukan,
mereka akan menyebabkan kebaikan islam itu tersebar dengan sendiri lalu
diterima seadanya. Menolong golongan susah, menyediakan makan minum dan tempat
tinggal, mendirikan rumah-rumah kebajikan merupakan metod dakwah yang ampuh
bagi mereka. Dengan menawarkan kesenangan dunia, mereka menarik hati
masyarakat. Pendekatan ini juga diamalkan kebanyakan machinery kristian.
5. PENDIDIKAN
Golongan ini pula menjurus ke arah pemerkasaan
pengetahuan islam. Mereka menumpukan untuk dibina pondok-pondok, madrasah dan
sekolah, menghidupkan masjid surau dengan pengajian agama, dan membiayai
golongan yang ingin melanjutkan pelajaran dalam bidang agama. Bagi mereka,
dengan berterusan memberikan pemahaman islam orang akan menerima akhirnya dan
islam akan tertegak dengan mudah. Barangkali musuh yang selama ini menyimpan
dendam untuk menghancurkan islam juga bakal insaf dengan pendekatan ini.
6. PEPERANGAN
Islam tidak tertegak kecuali dengan mata
pedang. Inilah yang menjadi motto perjuangan mereka. Tiada istilah muajahah
silmiyyah kerana berpendapat politik.diplomasi tiada diamalkan Rasulullah SAW.
Yang ada hanya peperangan.
KESAN-KESAN TAADUD
1.
KERJA YANG SAMA
BERULANG.
Boleh jadi
sesebuah program, kajian, perbincangan yang dianjurkan oleh sesebuah jemaah
turut dianjur oleh jemaah yang lain. Ia mungkin melibatkan sasaran audiens yang
sama. Pembaziran boleh berlaku.
2.
KERJA YANG
TERLEPAS PANDANG.
Dengan tiada
perbincangan, mungkin sesuatu bentuk dakwah akan terabai tanpa disedari kerana menumpukan
beberapa perkara yang sama.
3.
MATLAMAT
PERJUANGAN SUKAR TERCAPAI.
Ia juga akan
mambawa kepada lambatnya hasil tarbiyah dan dakwah terhadap masyarakat kerana
masalah-masalah pertindihan gerakerja dan terlepas pandang.
4.
PERMUSUHAN
ANTARA JEMAAH.
Akan timbul
suasana kritik-mengkritik antara jemaah, masing-masing mengakui jemaah
merekalah yang terbaik, berlaku perebutan ahli dan yang paling ditakuti adalah
sabotaj sesama jemaah islam.
5.
KEKURANGAN
TENAGA KERJA
Secara automatik
jawatan yang harus disandang oleh para amilin menjadi banyak kerana taadud ini.
Jawatan bendahari yang boleh digabungkan dalam satu akaun terpaksa dipecahkan
kepada akaun-akaun berlainan mengikut setiap jemaah.
6.
MUSUH LEBIH
MUDAH MENYERANG.
Dengan
kelemahan-kelemahan yang ada ini menyebabkan musuh mudah untuk menyelinap
seterusnya mengatur langkah memusnahkan jemaah islam satu persatu. Inilah
pendekatan yang digunakan penjajah dalam memusnahkan negara-negara islam
termasuk Malaysia dahulu.
LANGKAH MENGATASI
Dalam isu ini ulama juga berkhilaf adakah berbilang jemaah ini suatu
perkara yang dibolehkan islam. Secara ringkasnya ia lebih kepada tidak
membenarkan kerana kerugian yang terlalu jelas.
Namun dalam mengatasi fenomena yang sudah berlaku ini, kita boleh
mengambil pendekatan yang hampir kepada pendapat Dr Yusof Qardhawi iaitu:
1.
Mana-mana jemaah yang belum berlaku
taadud jemaah, maka haram ditubuhkan pertubuhan baru.
2.
Jika telah berlaku taadud jemaah,
kita perlu mengiktiraf sesebuah jemaah itu menjadi jemaah induk yang menaungi
jemaah lain. Jemaah lain bertindak dilapangan tertentu mengikut kemahiran
mereka disamping sentiasa melakukan penyelarasan agar tidak ada pertindihan
gerakkerja ataupun terlepas pandang.
Yang terpenting adalah mengiktiraf
seeorang itu menjadi ketua bagi semua jemaah yang wujud. Ketua ini harus diberi
ketaatan dan wala` sepenuhnya padanya. Sebarang arahan yang bertembung dengan
ketua itu tidak boleh digunapakai. Ini bersesuaian dengan hadis Nabi SAW:
Disediakan oleh:
BADAN TARBIAH DAN DAKWAH
MAAHAD DARUL QURAN RUSILA
SESI 2013
No comments:
Post a Comment
Guane gamok? komen skit....