Tuesday, May 27, 2014

CADBURY; POLITIK ISU untuk menutup ISU POLITIK.

BN sememangnya pakar dalam bidang ini. Mereka kenal mentaliti rakyat Malaysia. Kononnya prihatin, tapi tak sedar sedang dipermain. 

Saya tidak bermaksud menghina sesiapa yang ambil cakna isu Cabbury, tapi inilah pentingnya pendidikan politik kepada masyarakat tidak kira agamawan, intelektual, profesional, mahupun orang biasa.

Kalau anda sedar, kita sekarang sibuk dengan isu Cabbury. Bagus atas keprihatinan itu. Rakyat Malaysia memang sensitif isu agama. Tapi ingatkah kita, sebelum isu ini meletus, ada beberapa isu berlaku:

1) Panda.
2) Bukit Gelugor.
3) Cukai pintu Terengganu.
4) Tariff eletrik.
5) GST.

Ini semua ISU-ISU POLITIK yang perlu diselesaikan. Tapi kita telah disibukkan oleh media dengan iu Cabbury sana-sini. Lalu peduli kita terhadap isu di atas sedikit teralih. Akhirnya yang tersengih puas ialah orang politik juga. Plan mereka berjaya. Inilah yang dinamakan POLITIK ISU.

Tak kiralah samada isu Cabbury ini sengaja direka atau tidak, yang pasti orang politik tidak akan lepaskan peluang untuk memanipulasikannya.

Kadangkala saya malu dengan agensi agama yang ada dalam negara. Kalau bab halal haram dalam makanan, memang bising. Tapi kalau bab halal haram dalam pengurusan negara, macam hukum sewa panda, hukum naik tarif eletrik, hukum cukai pintu, GST macam buat-buat pekak pula. Takkan mereka fikir urusan sebegini terpisah dengan agama? Racun sekularisme masih menular teruk.

Saya pun tak tahu macamana nak ubati 'penyakit' rakyat Malaysia ini. Senang sangat dibeli dengan propaganda. Saya juga mungkin salah seorang yang terpengaruh kalau saya makan Cabbury, mujurlah dah lama saya tak sentuh 'benda' tu sebab boikot jenama yang menyumbang untuk israel.

Kesedaran politik orang kita masih rendah. Kerajaan dengan parti pemerintah pun tak tahu nak beza lagi. Siapa ada cadangan nak selesaikan ini?

1 comment:

Guane gamok? komen skit....