Monday, November 25, 2013

6 CATITAN PEMERHATIAN MUKTAMAR AGUNG PAS Ke-59


1-Trend pemilihan dikalangan perwakilan telah berubah selari dengan perubahan passion calon untuk bertanding. Kempen menjadi faktor penting dalam memastikan kemenangan. Populariti juga menjadi faktor disamping faktor penyandang sesi lepas. Apa yang menarik adalah ahli semakin peka dan ternanti-nantikan penuh debaran siapakah pimpinan baru mereka. Jika dahulu, ahli tak kisah siapa di atas. Dalaman PAS mengalami kemajuan demokrasi disaat dalaman UMNO dan negara sendiri semakin terhakis.

2-Dengan kepimpinan baru ini, yang dilihat agak sengit persaingannya, yang menang tidak banyak majoriti dan yang kalah penuh bermaruah, ahli perlu bersedia untuk patuh dan setia pada kepimpinan mengikut syura ini.

Ada yang menganggap tidak perlu wala' kerana pemilihan meragukan. Mengambil teladan dari peristiwa khilafah Imam Ali bin Abi Talib Karramallahuwajhah, tanggapan tersebut amat perlu dihakis. Saidina Muawiyah dan penduduk islam di Syam juga tidak beri ketaatan pada Saidina Ali kerana menganggap pemilihan tidak sah kerana ada sahabat-sahabat tidak membuat pemilihan sewaktu pengundian jawatan khilafah disebabkan mereka berada di luar Madinah. Akibatnya, zaman Imam Ali menjadi zaman penuh kontroversi dan era gelap dalam khulafa arRasyidin. Perang sesama islam berlaku begitu marak. Kebencian yang tercetus mengakibatkan jemaah islam waktu itu berpecah belah, sehingga mewujudkan beberapa kumpulan baru yang tidak sealiran dengan ahlu sunnah wal jamaah.

Perkara ini sepatutnya menjadi tauladan buat seluruh ahli PAS. Jika benarpun ada yang tidak kena dengan tindakan sebahagian golongan, bahtera ini tetap perlu bergerak kehadapan.

3-Kesilapan dalam pemilihan; Syabas diucap kepada Jawatankuasa pemilihan yang berani mengaku salah dan meminta maaf. Itu menunjukkan kejujuran dan ketelusan. Khusus buat Pengarah JK Pemilihan ini, you are the man bro. Boleh kuat untuk naik umum kali kedua keputusan pemilihan walau dah banyak orang luar kondem. Semoga kesungguhan itu tuhan bayar cash di akhirat nanti.

Tahniah juga buat perwakilan yang tidak mempamerkan aksi baling kerusi atau hempas mikrofon walaupun pemilihan terpaksa dilakukan dua kali. Jumlah hampir 100% pemilih yang keluar memilih menunjukkan wala' dan taat mereka pada ketetapan jemaah.

Namun kesilapan itu juga harus kita kesali. Ia merupakan suatu yang amat sensitif. Kesalahan itu juga kalaupun ianya teknikal, tapi ia major. Kesannya besar. Sepatutnya ia menjadi fokus utama dalam post mortem Panitia Muktamar nanti. Perlu suatu jawapan konkrit dan tindakan 360 darjah untuk meyakinkan ahli dan pemerhati umumnya bahawa kesilapan sebegitu tidak akan berulang lagi.

Sunday, November 3, 2013

RESPON TERAKHIR BUAT YB KS

Terima kasih sekali lagi kepada YB KS atas kesudian membalas tulisan saya dan Imran. Semoga pengorbanan masa dan fikiran untuk sebuah artikel balas itu mendapat balasan setimpalnya dari Allah.

Alhamdulillah, bagi saya tulisan YB KS itu telah jelas menunjukkan titik perbezaan antara kita dan bagi saya, kita telah berjaya tanganinya secara sihat. Saya juga rasakan perkara ini tidak perlu dipanjangkan lagi dan harus diakhiri dengan ukhuwwah.

Sebagai penutup memandangkan YB sendiri menyatakan ia respon terakhir bagi saya, mungkin ada beberapa point sebagai nota untuk YB.

1. Pertembungan idea

Saya berpendapat untuk jawatan timbalan presiden memerlukan seorang pakar politik serta pakar agama. YB pula hanya meletakkan pakar politik sebagai syarat tunggal dan bakinya hanya nilai tambah. OK. Kita berhak untuk berbeza.

Saya melihat demikian kerana PAS adalah sebuah gerakan islam (bukan parti politik semata) berbeza dengan negara lain yang memisahkan secara terpaksa antara gerakan mereka dan parti seperti Ikhwanul Muslimin Mesir yang bertanding atas tiket Freedom and Justice Party. YB pula melihat PAS memainkan peranan secara core bussiness di lapangan politik.

2. Perjanjian hudaibiah

Jika YB bawa fakta bahasa untuk menyangkal hujah saya, maka YB terlebih dahulu perlu melihat lafaz 'man' dihadapan. Man dalam bahasa arab adalah lafaz nakirah yang umum meliputi mufrad,muthanna atau jamak dan muzzakkar atau muannas.

Satu lagi, kebanyakan ayat al-Quran datang dalam lafaz muzakkar. Contohnya ayat:

وأقيموا الصلاة
Dan dirikanlah oleh kamu akan solat.

Bentuk arahan itu menggunakan dhamir muzakkar, apakah itu bererti wanita tidak wajib mendirikan solat?

Contoh ayat lain:
ولا تشرك بالله
Dan janganlah kamu mengsyirikkan Allah

Adakah larangan yang mengguna dhamir muzakkar bermaksud wanita boleh untuj syirikkan Allah?

Saya boleh terima ini sebagai perbezaan pandangan antara ulama', jika YB boleh datangkan sumber pendapat tersebut dan tidak hanya copy gambar pernyataan sebaris yang entah dari mana datangnya.

Ini sahajalah yang saya fikir boleh untuk ditulis sebagai menyahut hasrat YB untuk menghentikan perbahasan kita. Jika dipanjangkan lagi, mungkin akan mempengaruhi perwakilan yang akan menjadi pemilih pada Muktamar nanti. Keduanya, mungkin secara tidak sedar kita akan membuka rahsia-rahsia parti yang sulit terutamanya melibatkan nama-nama individu. Lagipun YB antara kepimpinan utama parti. Bimbang pendapat peribadi disalah ertikan sebagai mewakili parti.

Saya harapkan kita boleh ber'wacana' lagi dalam isu seterusnya tanpa menyentuh aspek senoriti dan jawatan.

Sebelum terlupa, takziah saya ucapkan andai laporan dalam Malaysian Insider berhubung keputusan mahkamah terhadap YB itu benar. Saya doakan YB terus istiqamah memacu PAS dengan panduan al-Quran dan sunnah setepatnya dan menyingkirkan segala panduan yang tidak menepati keduanya.

Terima kasih, Allahu Akbar!

Saturday, November 2, 2013

HIJRAH ; ASAL USUL , TUJUAN DAN MANIFESTASINYA.



ASAL-USUL/ SEJARAH PERMULAAN TAQWIM HIJRI

Mengikut sejarawan, taqwim hijri diasaskan oleh Umar al-Khattab pada tahun 17 hijra; , 6 tahun selepas kewafatan Rasulullah SAW. Ideanya tercetus apabila Saidina Umar menerima surat dari salah seorang gabenornya, Abu Musa al-Asyari RA yang tidak bertarikh, membuatkan beliau sukar untuk mendokumentasikan surat tersebut. Lalu dikumpulkan ahli mesyuaratnya (ahli syura) untuk dicipta suatu tarikh bagi melicinkan pentadbiran (kerajaan Rom sudah mempunyai tarikh surat waktu itu mengikut perhitungan Masihi).

Perkara utama yang dibincang adalah tarikh permulaan kiraan tahun. Cadangan-cadangan yang dilontar adalah dari empat peristiwa iaitu:

1. Dari tahun kelahiran nabi SAW
2. Dari tahun diangkat Rasulullah SAW menjadi Nabi.
3. Dari tahun penghijrahan Rasulullah ke Madinah.
4. Dari tahun kewafatan baginda SAW.

Akhirnya Umar bersetuju dengan cadangan ketiga iaitu bermula tahun penghijrahan Rasulullah SAW kerana baginya, peristiwa hijrah adalah titik permulaan pemisahan hak dan bati

Friday, November 1, 2013

BEBERAPA HUKUM DAN PANDUAN MUSAFIR



1. Azan – Wajib azan jika ingin mendirikan sembahyang di tempat yang tidak ada azan sebelumnya (hutan/ highway).

2. Tidak tahu kiblat/ kiblat sering berubah-ubah (seperti dalam kenderaan) – solat wajib pada waktunya. Solat dibolehkan mengikut kemampuan. Harus solat diatas kerusi kapal terbang walaupun tidak menepati kiblat. Tidak perlu qadha kerana solat itu sah.

3. Tiada air untuk mengambil sembahyang – Solat wajib pada waktunya. Boleh dilewatkan sedikit jika masih dalam usaha mencari air. Jika tiada, bertayamum dengan tanah yang suci. Tidak perlu ulang kecuali apabila berjumpa air semasa masih berada dalam waktu solat menggunakan tayamum tersebut.

4. Jarak musafir yang membolehkan jamak dan qasar – 83KM jarak jalan.

5. Had minimum untuk qasar dan jamak – Sebaik sahaja keluar dari permukiman (kampung).

6. Had maksimum untuk qasar dan jamak – Sebelum masuk kembali ke permukiman (kampung).

7. Musafir lebih dari tiga hari – Harus untuk si musafir mengamalkan keringanan-keringanan syarak walaupun lebih dari tiga hari jika masih belum tentu tempoh musafir.

8. Keringanan syarak dalam musafir ( dengan syarat tidak bermusafir untuk melakukan maksiat)

  • Solat empat rakaat boleh dipendekkan (qasar) kepada dua rakaat
  • Puasa Ramadhan boleh ditinggalkan dan diganti pada hari lain.
  • Menyapu air pada khuf dalam tempoh tiga hari.
  • Menghimpunkan (jamak) dua waktu sembahyang dalam satu waktu iaitu waktu zohor bersama asar, dan Maghrib bersama Isyak.