Saturday, September 28, 2013

JIHAD KONTEMPORARI (الجهاد المعاصرة)

SYLLABUS USRAH THANAWI 1
SIRI V

KEFARDUAN JIHAD

Jihad adalah wajib/fardu bagi semua umat islam tanpa khilaf. Tetapi kefarduannya terbahagi mengikut keadaan:

a)      Fardhu kifayah sekiranya tiada arahan untuk berjihad dari pemimpin. Pada waktu ini, seorang wanita tidak boleh menyertai jihad tanpa izin suami dan seorang anak tidak boleh keluar berjihad tanpa izin ibu bapanya kerana menunaikan kewajipan terhadap suami dan ibu bapa adalah fardhu ain.

b)      Fardhu ain jika :
     i) Sekiranya tentera Islam bertembung dengan tentera kuffar. Haram seseorang itu lari dari medan perang.
     ii) Sekiranya orang kuffar mencerobohi negara Islam untuk tujuan perang.
     iii) Sekiranya pemimpin mengarahkan untuk keluar berjihad.

Pada waktu ini, dibolehkan untuk keluar menyertai jihad bagi seorang anak tanpa izin ibu bapanya dan seorang isteri tanpa izin suaminya.

JIHAD MASAKINI

Theodor Herzl, pengasas gerakan zionis yanng merancang kejatuhan Khilafah Uthmaniah

Semasa pemerintahan Uthmaniah Turki,musuh islam membuat suatu rumusan baharu bahawa islam tidak mampu disekat dengan serangan fizikal seperti perang kerana mereka ditanam dengan sifat cintakan syahid. Lalu mereka melancarkan serangan terbaru iaitu serangan pemikiran (غزوة الفكر)  bertujuan untuk memasukkan fahaman-fahaman yang songsang dalam pemikiran umat islam supaya umat islam terpesong dari ajaran islam sebenar. Kejayaan terbesar serangan ini adalah berjaya menjatuhkan khilafah islamiah sehingga lenyap ke hari ini.

Justeru itu antara ruang terbesar jihad di zaman sekarang adalah untuk melawan serangan pemikiran ini, kerana sebenarnya ia lebih merbahaya dari peperangan fizikal yang hanya memudaratkan anggota badan, sedangkan serangan pemikiran memudaratkan akidah.

Antara agenda yang digunakan dalam melaksanakan serangan tersebut adalah menguasai politik umat islam. Mereka berusaha memastikan umat islam yang telah dididik dengan fahaman-fahaman barat memegang jawatan tertinggi dalam negara umat islam.

Mereka juga menggunakan media massa seperti suratkhabar, majalah, internet dan sebagainya untuk menyebar luaskan fahaman barat disamping memperkenalkan islam dengan gambaran yang salah.

Dalam bidang pendidikan, secara halus mereka menyisihkan pendidikan agama dari sekolah-sekolah dan menggantikannya dengan pendidikan konvensional supaya generasi umat islam jauh dari agamanya.

Disamping itu, mereka juga memasukkan unsur-unsur hiburan yang terlampau supaya umat islam lalai dari mengamalkan islam.

Ruang-ruang lain yang turut mereka gunakan antaranya dalam sudut menguasai ekonomi, menggiatkan kerja-kerja kebajikan, dan mereka juga tidak lupa untuk menyelinap masuk ke dalam gerakan islam untuk meruntuhkan organisasinya dari dalam.

Untuk menghadapi serangan ini, kita juga mestilah giat menceburi bidang-bidang politik, pendidikan, penerangan, hiburan, ekonomi, sosial dan kebajikan.



Dr Yusof Qardawi menditilkan ruang jihad masakini melalui tiga jalan iaitu:
1)      Jihad membebaskan negara islam dari penjajah.
2)      Jihad merubah undang-undang kuffar.
3)      Jihad menyampaikan dakwah ke seluruh dunia.

JIHAD BERJEMAAH

Melihat kepada serangan hampir dari semua penjuru kehidupan manusia, umat islam perlu membentuk suatu jemaah yang mampu menangani semua serangan-serangan ini secara tersusun dan berstrategi. Jika tidak perkara ini adalah mustahil untuk dikekang.

Jemaah ini sebenarnya sudah wujud kebanyakan negara umat islam seperti Mesir yang mempunyai organisasi Ikhwanul Muslimin, Palestin iaitu Hamas, Jemaat Islami di Pakistan, dan tidak terkecuali PAS di Malaysia. Umat islam sepatutnya melibatkan diri dengan jemaah-jemaah seperti ini untuk memastikan amanah jihad di bahu mereka terlaksana sebaik mungkin.



PERSIAPAN JIHAD

Menurut imam Hasan AlBanna, seorang muslim yang ingin bekerja untuk perlulah menghiaskan diri mereka dengan sifat-sifat berikut:
1.       Memperbetulkan niat ikhlas kerana Allah SWT semata-mata. (سليم العقيدة)
2.       Melazimi ibadah-ibadah wajib dan sunat. (صحيح العبادة)
3.       Berusaha meninggalkan maksiat dan mengurangkan perkara makruh. (مجاهدة لنفسه)
4.       Sentiasa menambah ilmu pengetahuan dengan ilmu agama dan pengetahuan lain. (مثقف الفكر)
5.       Berhias dengan akhlak yang baik. (متين الخلق)
6.       Memperbaiki pergaulan dengan masyarakat agar mudah untuk mendekati dan didekati. (نافع لغيره)
7.       Mengekalkan tubuh badan yang sihat dan bertenaga.(قوي الجسم)
8.       Berdisiplin dengan masa dan gerakerja. (حريص على وقته)
9.       Mahir dalam pengurusan dan pentadbiran organisasi. (منظم في شؤونه)
10.   Memastikan keadaan kewangan yang tidak akan mengganggu kerja dakwah dan jihad. (قادرا على الكسب)

Rujukan:
Fiqh Jihad – Dr Yusuf Qardhawi.
Fiqh Islami wa Adillatuhu – Dr Wahbah AzZuhaily
Ghazwatul Fikr – al-Madinah International University
Risalah Taalim – Imam Hasan al-Banna

Disediakan oleh:

BADAN TARBIAH DAN DAKWAH, MAAHAD DARUL QURAN RUSILA, SESI 2013

Tuesday, September 24, 2013

RESPON BUAT KHALID SAMAD PULA

Saya sebenarnya keberatan untuk menulis entri ini kerana ianya melibatkan pimpinan jemaah sendiri. Tetapi kebejatan pelayar maya yang bercakap hal ini tanpa batas membawa diri ini mencoret juga sejalur tegur di dinding sesawang agar tidak ditanya oleh Allah apa perananmu dalam memurnikan hal ini.

Sehingga kini saya masih fikir tidak layak berhujah dalam hal ini yang melibatkan prinsip parti dan orang besar. Tapi apabila KS menyebut istilah-istilah seperti qiyas dan ijithad (sini) yang menjadi tajuk penting dalam pengajian syariah islam, rasa diri ini terpanggil mencanting lagi kanvas perbincangan yang terbentang. Sekurang-kurang ilmu yang ditabur di fakulti dulu boleh disegarkan kembali.

1.QIYAS

Setakat yang difahami, mengqiyaskan jawatan Timb. Pres dengan Panglima Perang adalah menyamakan jawatan no. 2 dalam jemaah islam dengan jawatan panitia program-program tertentu dalam jemaah. Ini jelas qiyas maal fariq. Mengqiyaskan asas pemilihan khalid al-walid dengan asas pemilihan Timb pres juga qiyas maal fariq.

Bagi yang belum memahami qiyas, ia bermaksud menyamakan hukum bagi sesuatu yang tiada di dalam nas syarak dengan sesuatu yang ada di dalam nas kerana kaitan-kaitan tertentu.
Qiyas perlu ada empat rukun iaitu - :

Sunday, September 15, 2013

RESPON BUAT DR AGUS

Terima Kasih pertamanya kepada Dr Agus Yusoff yang telah bersuara usai resolusi multaqa ulama dimeterai 2 hari lepas. Ini membuktikan betapa perjalanan PAS mendapat perhatian berbagai golongan.

Mungkin ada yang tidak bersetuju dengan tulisan Dr Agus, yang kebanyakannya adalah ahli PAS sebelum era reformasi. Bagi saya, apabila PAS terjun ke kancah politik, ahli PAS perlu terbuka menghadapi respon dan kritikan pemerhati politik yang lain walaupun mereka itu bukanlah dikalangan agamawan. Inilah namanya politik. Sebaliknya pula ahli PAS harus melayani golongan sebegini mengikut ruang pemikiran mereka.

Bukankah Nabi kita mengajar khitabunnas ala qadri Uqulihim?

Dr Agus memberi respon dalam rangka pemikiran politik Malaysia, ini jelas dilihat dengan rangkap pertama beliau menyebut "kenyataannya tidak sesuai dengan perkembangan politik negara".



Bagi saya,

Friday, September 13, 2013

QIYAS TIMBALAN PRES DAN KHALID ALWAID QIYAS MAAL FARIQ

Kenapa Imran Al-Malizi menyanggah qiyas timb. Pres dgn panglima perang dakwaan Khalid Samad?

Nah,ini kerana qiyas itu tidak menepati syarat. Sifatnya tidak sama. Jawatan panglima perang hanya menjalankan arahan khalifah sahaja. Beliau tidak boleh memutuskan rancangan baru. Jawatan itu boleh disamakan dengan Jeneral tentera pada hari ini yang hanya bertindak mengikut arahan eksekutif, dibawah undang-undang perlembagaan.

Sedangkan Timb presiden itu luas tugasnya. Beliau berhak berijtihad, memutus tanpa bincang dan menjalankan semua bidang kuasa Presiden semasa ketiadaannya.

Kalau sekadar jawatan panglima yg menurut arahan, bkn sahaja bkn ulama', wanita bahkan non-muslim pn harus hukumnya menjawat jawatan itu.

Sebelum nabi wafat, nabi pilih usamah bin zaid, pemuda bwh umur sbagai panglima perang. Sewaktu nabi wafat, yh memangku jawatan nabi bkn beliau, tetapi ulama sahabat yg bergelar Abu Bakar AsSiddiq.

Tapi timb pres. Perlulah tarafnya org no.2 paling layak menjawat jawatan presiden dari sudut kebolehan berijtihad dan taqwa.

Tgk sahaja jawatan gabenor yg nabi lantik, yang diberi kuasa memutus walaupun terhad. Semuanya dikalangan ulama seperti Ali Abi Talib, Abdullah ibn Mas'ud dan Muadz bin Jabal. Bkn calang2 sahabat boleh memegang jawatan penting itu.

Wednesday, September 11, 2013

TIPS MENGUASAI MUFRADAT BAHASA ARAB

Bahasa arab adalah bahasa yang amat kompleks. Berlainan dengan bahasa melayu atau bahasa inggeris yang biasanya hanya mempunyai dua subjek persekolahan paling banyak (yang wajib hanya 1 subjek yang wajib), bahasa arab mempunyai hampir 10 subjek yang berkaitan dengan bahasa sahaja termasuklah Nahu, Sorof, Balaghah, Mantiq, Adab, Insya`,Mutalaah (Bahasa Arab harian), Arudh dan Imla`.



Justeru itu, menguasai perbendaharaan kata bahasa arab adalah antara kunci penting untuk membantu pelajar menguasai bahasa arab engan lebih mudah, terutamanya kepada pelajar jurusan agama yang bakal melanjutkan pelajaran ke luar negara yang rata-ratanya akan mengikuti kuliah oleh penyampai berbahasa arab 100%

Mengikut pengalaman, juga perkongsian sesama rakan dan ustaz-ustaz dahulu

Sunday, September 8, 2013

MEMELIHARA PANDANGAN (غض البصر)

SYLLABUS USRAH IDADIE 2
SIRI IV

Memelihara atau menundukkan pandangan disebut didalam bahasa arab sebagai البصر غض. Dari segi bahasa, ia berasal dari kata غَضّ , yang bererti menahan, mengurangi atau menundukkan.

Dr. Yusuf Al-Qardhawi menjelaskan bahawa, yang dimaksudkan dengan menundukkan adalah menahan pandangan mata dari perkara-perkara yang haram dilihat. Dalil yang memerintahkan manusia agar menundukkan pandangan pada ayat berikut.

Firman Allah taala :

30. Katakanlah kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka, dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan.
31. dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka, dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka… [An-Nur:30-31]





Ayat ini antara lain menyebutkan tentang pemeliharaan aurat bagi wanita, yang menjadi punca kepada berlakunya kepayahan untuk si lelaki menjaga mata. Dosa mereka yang membiarkan aurat mereka ditatap adalah lebih besar dari yang melihatnya.

HUKUM YANG MELIBATKAN PANDANGAN MATA

1. Memandang aurat orang lain yang tidak ditutup adalah tidak boleh, samada disertai syahwat ataupun tidak.

2. Memandang lawan jantina dengan tujuan taladzdzudz (memuaskan nafsu) adalah tidak boleh walaupun menutup aurat.

3.Pandangan seketika yang tidak disengaja terhadap lawan jenis adalah dimaafkan.

4.Apabila ada keperluan syar’iyyah atau dharurat maka diperbolehkan memandang lawan jantina dengan sebabmemenuhi keperluan atau dharurat tersebut. Contoh  keperluan syar’iyyah tersebut adalah seperti melamar, bersaksi, mengubati, dan mengajar.

Perlu diingat bahawa hukum-hukum ini tidak hanya dikhususkan bagi yang memandang aurat lelaki, wanita atau perkara yang dilarang ketika berhadapan sahaja, tetapi juga dalam permasalahan media elektronik dan social seperti FB, TV, Majalah, internet dan sebagainya.

HIKMAH MENJAGA PANDANGAN
Imam Ibnu Qayyim Al-Jauziah telah menyebut dalam kitabnya tentang faedah dan kelebihan memelihara pandangan. Di antaranya :

1. Membersihkan hati dari rasa perit kekesalan kesan daripada memandang perkara yang tidak mampu dimilikinya.

2. Mewarnai hati dengan cahaya (nur) dan sinar yang terang, lalu terzahir pada mata, wajah dan anggotanya.

3. Dapat menajamkan firasat kerana hati tidak melihat perkara yang dilarang.

4. Dapat membuka jalan-jalan dan berbagai pintu ilmu pengetahuan serta memudahkan tercapainya pengetahuan.

5. Memperkuat, memperteguh, dan membuat hati menjadi berani.

6. Menjadikan hati gembira, lapang, jiwa lebih hebat daripada keindahan dan kegembiraan yang terhasil daripada pandangan. Kegembiraan ini adalah atas kejayaan memerangi hawa nafsu yang selalu mengajak kepada kejahatan.

7. Membebaskan hati daripada menjadi tawanan syahwat.

8. Menjadi benteng penghalang daripada pintu neraka jahannam.

9. Menguatkan akal, menambahkan dan menthabatkannya.

10. Menyucikan hati daripada keinginan syahwat dan kelalaian daripada mengingati Allah dan hari akhirat.

Rasulullah S.A.W telah mengingatkan umatnya didalam sebuah hadith:

إن الله كتب على ابن آدم حظه من الزنا ، أدرك ذلك لا محالة ، فزنا العين النظر ، وزنا اللسان المنطق ، والنفس تمنَّى وتشتهي ، والفرْج يصدق ذلك كله ويكذبه
”Sesungguhnya Allah ‘Azza Wajalla menetapkan bagi anak Adam bahagiannya daripada zina . Mata berzina, dan zinanya ialah memandang. Dan lidah berzina, dan zinanya ialah berkata-kata. Dan hati bernafsu dan berangan-angan, dan kemaluan (faraj )lah yang akan membenarkannya atau mendustakannya.”
[HR Bukhari dan Muslim]



Oleh itu, sama-samalah kita beramal dengan sifat ini kerana kitalah yang akan memimpin ummah dan menyelamatkan mereka yang mungkin terkapai-kapai kelemasan dek kefasadan yang diundang oleh mereka sendiri. Walaupun perkara ini nampak remeh dan kecil, namun kerosakan yang besar hakikatnya bermula daripada memandang remeh perkara yang kecil.

لاَ صَغِيْرَةَ مَعَ الإصْرَار

Tidak lagi disebut dosa kecil jika (perbuatan maksiat itu) dilakukan terus menerus.
  
Rujukan:
-Raudhatul Muhibbin- Ibnu Qayyim Al-Jauzi
-Fatawa Muasarah, Dr. Yusuf Al-Qardhawi
- Halal dan haram, Dr. Yusuf Al-Qardhawi

Disediakan oleh:
BADAN TARBIAH DAN DAKWAH
MAAHAD DARUL QURAN RUSILA
SESI 2013

TOLONG-MENOLONG (التعاون)

SYLLABUS USRAH IDADIE 1
SIRI IV

Ta’awun  adalah perkataan bahasa arab (تعاون) yang bermaksud tolong-menolong, gotong-royong, bantu-membantu sesama manusia.

Manusia tidak dilahirkan mampu menguruskan keperluan hidupnya tanpa bantuan orang lain. Justeru, secara asasnya manusia memerlukan pertolongan dari orang lain bagi melengkapkan kehidupan mereka.

Pakaian yang kita pakai hasil buatan orang lain. Sayuran, buahan, serta makanan yang kita makan ditanam, dipetik dan dijual oleh orang lain. Dari kecil lagi kita berhajat kepada bantuan orang lain untuk menguruskan diri,dibela, diajar sehingga dewasa.

Firman Allah Taala :

وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان
Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. [Al-Maidah : 2]





  Ayat diatas menunjukkan bahawa tidak semua bentuk tolong-menolong itu baik, melainkan ada juga yang tidak baik. Tolong-menolong yang baik adalah apabila ia menjurus kepada kebaikan dan ketaqwaan sesuai apa yang diajarkan dalam islam. Tolong-menolong dalam masalah dosa dan permusuhan pula termasuk perkara yang dilarang agama. Tolong-menolong bebas dilakukan dengan siapapun (termasuk non muslim).

Sabda Rasulullah SAW:
المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضه بعضا, ويشبك بين أصابعه
"Mukmin yang satu dengan yang lainnya bagaikan sebuah bangunan yang saling memperkuat antara sebahagian dengan sebahagian yang lain. (Sambil Rasulullah SAW memasukkan jari-jari tangan ke sela jari-jari lainnya) [HR Bukhari dan Muslim]

KONSEP TOLONG MENOLONG DALAM ISLAM

Antara perkara yang termasuk dalam kategori kebaikan (al-birr) adalah :

Seorang yang berilmu membantu manusia dengan ilmunya.
Seorang yang kaya membantu orang lain dengan hartanya.
Seorang yang berani membantu dengan keberaniannya berjuang di jalan Allah swt.
Saling nasihat-menasihati di dalam kebenaran dan kesabaran.
Menghilangkan kesusahan sahabat-sahabat seperti menutup aib mereka, mempermudah urusan mereka, menolong mereka dari orang yang berbuat aniaya, menghibur atas duka cita mereka,mengunjungi ketika sakit.
Mendoakan kesejahteraan mereka.

Sabda Nabi S.A.W :
والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه
Allah akan menolong seorang hamba selagimana hamba itu menolong saudaranya. [HR Muslim]

Saidina Ali KAW pada suatu hari keluar rumah untuk mencari makanan. Beliau cuma ada enam dirham. Dalam perjalanan, beliau terserempak dengan seorang dalam kesusahan yang berkata "Siapakah yang mahu memberikan pinjaman kepada Tuhan yang maha pengasih dan yang selalu menepati janji?"

Tanpa berfikir panjang, Saidina Ali memberikan kesemua enam dirham yang dimilikinya itu pada lelaki tersebut lalu pulang dengan tangan kosong.

Fatimah yang melihat suaminya melangkah ke pintu rumah dengan tangan kosong lalu menangis membuatkan Saidina Ali keluar lagi, kali ini untuk berjumpa Rasulullah SAW mengadu nasib. Di tengah perjalanan, beliau terserempak pula dengan seorang badwi sedang menunggang unta.

Badwi itu segera menghampirinya dan menawarkan untanya untuk dijual. Ali pada mulanya tidak mahu membeli kerana tidak punya wang, tetapi orang badwi itu mengizinkannya untuk bayar pada bila-bila masa yang lain setelah memperolehi wang.

Saidina Ali akhirnya bersetuju dan terus membawa unta itu bersamanya. Tidak berapa jauh meninggalkan tempat tadi, datang pula seorang badwi yang lain menghampiri beliau bertujuan untuk membeli unta tersebut. Saidina Ali menjualnya dengan haraga 300 dirham. Sekelip mata saidina Ali berjaya memperoleh keuntungan 200 dirham.

Saidina Ali segera pulang ke rumah kerana hendak menceritakan peristiwa itu kepada Fatimah. Fatimah menyarankan agar beliau terus berjumpa nabi menceritakan hal terbabit.

Setibanya di masjid, nabi yang sedang beribadah terus tersenyum dan berkata:
"Wahai Abu Hassan, tahukah kamu siapa orang Badwi yang menjual unta dan Badwi yang membeli unta daripada kamu tadi?" Soal nabi memulakan bicara.

Ali menggeleng: "Tidak, Allah dan rasul-Nya yang lebih tahu."

Nabi Muhammad s.a.w. menjelaskan:
"Berbahagialah kamu. Kamu meminjamkan enam dirham kepada Allah. Allah memberikan kembali kepadamu 300 dirham. Setiap satu dirham mendapat ganti 50 dirham.
"Orang Badwi yang pertama menemuimu itu adalah malaikat Jibrail dan yang kedua adalah malaikat Mikail."

من لم يهتم بأمر المسلمين فليس منهم
Barangsiapa yang tidak menghiraukan nasib umat islam lain maka dia bukanlah dikalangan umat islam.

Rujukan:
-Tafsir Ibnu Kathir
-Riyadhus Salihin, Imam nawawi

Disediakan oleh:
BADAN TARBIAH DAN DAKWAH
MAAHAD DARUL QURAN RUSILA
SESI 2013

Friday, September 6, 2013

JASMANI YANG KUAT (قوي الجسم)

SYLLLABUD USRAH IDADIE 3
SIRI IV

Jasmani yang kuat ialah mempunyai tubuh badan yang sihat dan cergas.

Kekuatan jasmani tersangat penting buat seseorang yang bernama pejuang agama Allah. Bebanan perjuangan ini amatlah berat sebagaimana Firman Allah SWT:

إنا سنلقي عليك قولا ثقيلا
Sungguh kami akan memberikan keatas kamu kata-kata yang amat berat (kandungan al-Quran)
[al-Muzzammil:5]

Cabaran yang bakal dihadapi oleh mereka hanya boleh dihadapi oleh mereka yang kuat, dalaman dan luaran secara seimbang.

Sabda Rasulullah SAW:

المؤمن القوي خير وأحب إلى الل من المؤمن الضعيف
"Orang mu`min yang kuat itu lebih baik dan lebih disayangi allah dari mu`min yang lemah." [HR Muslim]
Bermula dari bangun malam untuk qiamullail, solat subuh, berangkat ke sekolah, menghadiri mensyuarat, program, usrah, masjid dan urusan seharian yang lain tentu memerlukan stamina yang tinggi. Masakan boleh kita melakukan itu semua jika kita terlantar di hospital.



Antara disiplin yang wajib dijaga dalam memastikan kesejahteraan badan adalah:

1. Mengawal diet pemakanan
- Diet bukan bermaksud kurang makan, tetapi mengawal pemakanan supaya semua zat yang diperlukan tubuh mencukupi setiap hari.
- Segera makan sejurus bangun tidur malam (dalam 30 minit yang pertama) walaupun sedikit.
- Makan lebih kurang setiap 4 jam.
- Pastikan kita memakan makanan yang seimbang. Tiga nutrisi utama yang diperlukan ialah
karbohidrat (50%) - nasi, bijirin, buahan dan sayuran.
protein (30%) – sumber haiwan
lemak (20%). – kuih muih, biskut.
- Banyakkan minum air mineral/masak.

2. Rehat secukupnya
- Rehat terbaik adalah tidur.
- Tidur 6-8 jam sahaja sehari
- Tidak tidur kurang dari dua jam selepas makan.
- Jangan menterbalikkan hukum alam dengan berjaga malam dan tidur siang. Khasiat sejam tidur malam menyamai tiga jam di siang hari.
- Tidur berlebihan akan menyebabkan malas, lapar, dan mudah sakit.

3. Riadhah yang teratur
- Riadhah baik untuk si kurus atau gemuk untuk mengembalikan berat badan yang ideal.
- Sebaik-baiknya riadhah seperti jogging 3 kali seminggu, 30-45 minit sekali bagi yang sihat, atau 15-25 minit bagi yang kurang berat badan. Boleh juga dibuat setiap hari dengan 10-15 minit sekali.
- Sentiasa melakukan senaman regangan otot/streching.
- Riadhah yang berlebihan pula akan menyebabkan keletihan sehingga tidak mampu melakukan aktiviti lain.

4. Mempelbagai bentuk aktiviti harian seperti banyakkan berjalan, menggunakan tangga, tidak tidur pagi, berqailulah, berpuasa, berkebun, mengemas rumah, berziarah, mempelajari seni beladiri dan banyak lagi.

Tubuh badan umpama sebuah kenderaan berenjin. kita perlu sentiasa menukar minyak hitam, memanaskan enjin terlebih dahulu, mengisi bahan bakar secukupnya, menukar tayar,rantai/timing belt dan sebegainya.

Jika sesuatu kenderaan itu tidak mengikut disiplin ini, ia tidak mampu bertahan lama.

Hari ini ramai manusia yang jatuh sakit bukan kerana serangan musuh, bukan sangat kerana bencana alam, tetapi yang memalukan adalah kerana diri mereka sendiri yang tidak mengawal makan, tidak rehat secukupnya, tidur berlebihan atau tidak pernah bersukan!

Tubuh badan adalah amanah Allah, perlulah kita bertanggungjawab terhadap amanah yang diberikan, dan haram sekali-kali kita membiarkan diri ini sakit dan binasa.

Firman Allah SWT:

ولا تلقوا بأيديكم إلى التهلكة
Dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu dalam kebinasaan. [al-Baqarah:195]



Sumber:
Internet
Wasoya al-Tabib
Khuttah al-Barraqah ; Dr Solah Abdul Fattah al-Kholidi

Disediakan oleh:
BADAN TARBIAH DAN DAKWAH
MAAHAD DARUL QURAN 
SESI 2013

KONSEP JIHAD (ماهية الجهاد)

SYLLABUS USRAH THANAWI 1
SIRI 4

PENGERTIAN JIHAD

Jihad berasal dari perkataan جُهْدُ  dengan maksud kepayahan atau جَهْدُ  dengan maksud kekuatan. Dari segi istilah pula jihad adalah merangkumi setiap perbuatan yang dilakukan secara bersungguh memerah keringat demi matlamat menegakkan agama islam.

Asas kepada kewajipan jihad adalah untuk memelihara perjalanan dakwah.

DALIL WAJIB BERJIHAD

1. Firman Allah SWT:

وجاهِدوا فى الله حق جهاده
Dan berjihadlah di jalan Allah dengan sebenar-benar jihadnya. [al-Hajj:78]

2. Firman Allah SWT:



إنما المؤمنون الذين آمنوا بالله ورسوله ثم لم يرتابوا وجاهدوا بأموالهم وأنفسهم في سبيل الله أولئك هم الصادقون
Hanyasanya oranh yang yang benar-benar beriman itu adalah mereka yang yakin kepada Allah dan rasulNya, kemudian tiada sangsi dalam imannya, dan berjihad dengan harta dan nyawa mereka ke jalan Allah. Merekalah orang-rang yang benar. [al-Hujurat:15]

3. Sabda Rasulullah SAW:

جاهدوا الكفار بأيديكم وألسنتكم
Berjihadlah keatas orang kafir dengan tangan dan lidah kamu [HR Ahmad]

4. Kita telah mempelajari bahawa berdakwah itu adalah wajib kepada semua golongan termasuk penjenayah, kerajaan, pelaku maksiat dan sebagainya. Sudah tentulah akan ada mereka yang tidak senang dengan teguran islam, lalu berusaha untuk menyekat dakwah pan permusuhan akan berlaku. Oleh kerana itu jihad menjadi wajib untuk melawan serangan musuh supaya terus disebar.

GAMBARAN JIHAD ZAMAN NABI.
Secara umumnya perjuangan nabi dalam menyebarkan islam dirangkum secara empat peringkat:

ERA MAKKI
1- Dakwah secara sembunyi; bermula dari wahyu pertama turun sehingga tahun ketiga menjadi nabi. Penyebaran islam hanya dilakukan kepada kaum kerabat terdekat jauh dari pengetahuan umum dan penuh rahsia.

2- Dakwah terang-terangan; bermula dari turunnya ayat فاصدع بما تؤمر وأعرض عن المشركين (Maka terus-teranglah menyampaikan suruhanku, dan jangan pedulikan tentangan musyrikin)[al-Hijr:94] sehingga nabi berhijrah ke Madinah. Apabila umat islam agak ramai, mereka diperintah untuk menyebarkan islam secara terbuka kepada masyarakat sekeliling tetapi tidak dibenarkan melawan musuh yang mengasari.

ERA MADANI
1- Jihad dengan peperangan mempertahankan diri/counter attack; Bermula dari penubuhan negara islam pertama Madinah sehingga peristiwa perjanjian Hudaibiah. Umat islam diizinkan untuk melawan musuh yang menyerang umat islam dan mereka juga diizin untuk menuntut bela ke atas kejahatan yang dilakukan musuh.

2- Jihad melawan sesiapa yang menolak islam; Bermula dari termeterainya perjanjian Hudaibiyah tahun ke-6 hijrah sehingga wafatnya Baginda SAW. Allah SWT mengizinkan supaya umat islam menyebarkan agama ke seluruh dunia dan melawan sesiapa sahaja yang tidak mahu membenarkan islam tersebar.

BENTUK JIHAD DARI AL-QURAN DAN SUNNAH

1. Jihad peperangan – Firman Allah SWT:

كتب عليكم القتال وهو كره لكم
Diwajibkan ke atas kamu pergi berperang, sedangkan ianya amat kamu benci.            [al-Baqarah:216]

2. Jihad di bidang ilmu – Firman Allah SWT:

وما كان المؤمنون لينفروا كافة فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين ولينذروا قومهم إذا رجعوا إليهم لعلهم يحذرون
Bukanlah semua orang beriman itu perlu keluar berperang semuanya. Perlu ada bagi setiap kumpulan itu satu golongan, untuk mendalami agama dan terus memperingati kaumnya apabila pulang (dari belajar), moga-moga mereka berawas. [al-Taubah:122]

3. Jihad dakwah dengan lidah – Firman Allah SWT:

وجاهدهم به جهادا كبيرا
Dan berjihadlah dengannya (al-Quran) dengan jihad yang besar [al-Furqan:52]

4. Jihad harta: Firman Allah SWT:

مثل الذين ينفقون أموالهم في سبيل الله كمثل حبة أنبتت سبع سنابل في كل سنبلة مائة حبة والله يضاعف لمن يشاء والله واسع عليم
Bandingan orang menginfakkan harta mereka di jalan Allah seperti seorang yang menanam sebiji benih. Lalu tumbuh darinya tujuh tangkai, setiap tangkai punya seratus biji benih, dan Allah akan mengganda (pahala) bagi siapa yang Dia kehendaki, Allahlah yang Maha Luas Pemilikan lagi Maha Mengetahui.
[al-Baqarah:261]

5. Jihad melawan hawa nafsu – Sabda Rasulullah SAW:

والمجاهد من جاهد نفسه في طاعة الله عزوجل 
Pejuang itu adalah mereka yang berjuang melawan nafusnya untuk mentaati Allah.
[HR Tirmizi]

KELEBIHAN JIHAD

1- Jihad adalah amalan paling afdal selepas amalan Fardu Ain. Pernah Rasulullah ditanya tentang siapakah manusia yang paling baik? Sabdanya: 

مؤمن مجاهد في سبيل الله بنفسه وماله
Orang beriman yang menjadi pejuang di jalan Allah dengan dirinya dan hartanya.
[HR Bukhari & Muslim]

2- Pahala bertambah sehingga kiamat; selamat dari seksa kubur; Sabda Rasulullah SAW:

رباط يوم في سبيل الله خير من صيام شهر وقيامه، وإن مات جرى عليه عمله الذي كان يعمله، وأجرى عليه رزقه، وأمن الفتان
Jihad menjaga sempadan (tempat pertembungan antara islam dan musuh) di jalan Allah lebih baik dari puasa sebulan beserta dengan Qiamullailnya. Jika mereka mati dalam keadaan sedang melakukan amalan itu, akan terus berjalan pahala amalan itu, dan terus diperjalankan rezekinya, dan aman daripada fitnah kubur. 
[HR Muslim]

3- Syurga Firdaus; Sabda Rasulullah SAW:

قال : إن في الجنة مائة درجة ، أعدها الله للمجاهدين في سبيله ، كل درجتين ما بينهما كما بين السماء والأرض ، فإذا سألتم الله فسلوه الفردوس ، فإنه أوسط الجنة ، وأعلى الجنة ، وفوقه عرش الرحمن ، ومنه تفجر أنهار الجنة
Sesungguhnya syurga itu ada 100 darjat, yang disediakan untuk pejuang di jalannya, jarak antara dua darjat adalah seperti langit dan bumi. Maka apabila kamu memohon, pohonlah syurga firdaus. Ianya adalah syurga yang paling baik dan paling tinggi, daripadanyalah punca aliran sungai-sungai syurga.
[HR Bukhari]

Rujukan:
Fiqh Jihad – Dr Yusuf Qardhawi.
Fiqh Sirah Nabawiyah – Dr Ramadhan al-Buti

Disediakan oleh:
BADAN TARBIAH DAN DAKWAH
MAAHAD DARUL QURAN RUSILA

SESI 2013